Terug naar cases overzicht

South African Tourism

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2023

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

South African Tourism (SAT)

Bureau

Ogilvy

Samenvatting

Titel

Hoe het transformeren van Zuid-Afrika van een enkele verre bestemming naar een veelvoud aan lokale ervaringen heeft bijgedragen aan het herstel na COVID.

Uitdaging

Na COVID-19 leed de reisindustrie met 74% minder aankomsten in Zuid-Afrika in 2020. Om herstel te bevorderen, wilden we 22.771 Nederlandse reizigers aantrekken in onze piek periode. 

InziCht

We speelden in op de wens van Nederlandse reizigers om "insiderkennis" op te doen in plaats van standaard reisgids-tips. Zo overtroffen we onze concurrenten die bekend staan om landschappen en wildlife.

Idee

"Lekker Local Tips" is een social media campagne die de verborgen lokale parels van Zuid-Afrika onthult. Omdat "Lekker" hetzelfde betekent in het Nederlands, was er direct een persoonlijke connectie.

Resultaat
  1. 137% aankomsten (doel = 22.771, behaald 30.975), in de 6-9 maanden van overweging tot aankomst periode. 
  1. 9.8% verhoging in perceptie van "Gastvrije locals in Zuid-Afrika" in 2022.

Waarom Effie-waardig?

Van oudsher richt de toerismemarketing van concurrenten (met name Australië en Canada) zich op natuur en wildlife. Maar om te herstellen na COVID wisten we dat we een meer onderscheidende, gedurfde strategie moesten vinden in 2022. We ontdekten dat Nederlandse toeristen behoefte hebben aan insider tips en advies van locals bij verre reizen. Onze campagne verhoogde "gastvrijheid" statistieken met +9,8% (2020 vs. 2022) en behaalde met 137% het aankomstdoel (22.771 naar 30.975) in de 6-9 maanden na één social media campagne.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

South African Tourism (Toerismebureau)

Campagneperiode

17/3/22 tot 31/3/22

 

Uitdaging & Ambitie

Marktcontext

Het herstel van het toerisme in Zuid-Afrika is cruciaal, niet alleen vanwege de banen die het ondersteunt, maar ook omdat het toerisme dankzij zijn veerkracht en snelle herstelvermogen kan bijdragen aan een algehele economische opleving.  De COVID-19-pandemie was echter wereldwijd van aard en daarom moest het toerisme overal tegelijkertijd herstellen. 

In een industrie die hypercompetitief werd, hadden internationale reizigers een breed scala aan keuzes. Het overtreffen van de concurrentie zou een gedurfde strategische planning en slimme uitvoering vereisen. 

Australië en Canada bieden een vergelijkbare toeristische waardepropositie als wij - 'wildlife-ervaring' en 'natuurlijke landschappen'. Bovendien hebben deze bestemmingen langeafstandsvluchten nodig voor reizigers om ervan te kunnen genieten - net als Zuid-Afrika. Toerismebureaus Destination Canada en Tourism Australia worden beschouwd als toonaangevend om hoe ze hun segmentatiemodellen hebben geïntegreerd...

Inzicht & Strategie

Markt/categorie-inzichten

Uit verschillende artikelen en rapporten, maar voornamelijk van de ANWB, bleek waar Nederlandse reizigers naar op vakantie wilden: op de eerste plaats stond een vakantie in eigen land, gevolgd door een vakantie in Europa, met op de derde plaats bestemmingen waarvoor langeafstandsvluchten nodig waren, zoals Zuid Afrika. 

Bron - Bijlage 8: 'Vakantieganger kiest in 2022 opnieuw voor Nederland en Europa' (ANWB, januari 2022).

Consumenten inzicht

We zochten een inzicht voor een strategische koerswijziging die ons onderscheidt van de concurrentie. Terwijl Australië en Canada hun focus richtten op de aantrekkingskracht van prachtige landschappen en unieke natuurlijke wonderen, speelden wij in op een recente verandering. Voorafgaand aan onze campagne had onze boodschap vergelijkbare sentimenten, maar onze nieuwe aanpak moest dieper raken om het verschil te maken.  

We vonden het inzicht middels een publicatie van onderzoek uitgevoerd door Booking.com...

Concept & Plan

Gedrag kort concept

We hebben 'Lekker Locals Tips' gecreëerd. De taalovereenkomsten in de naam zorgde voor herkenning. Het woord 'lekker', wat 'fijn' of 'geweldig' betekent in het Nederlands en in Zuid-Afrikaans, is door ons gekozen om Nederlandse langeafstand reizigers gemakkelijk bij te blijven en vertrouwdheid te creëren met de lokale Zuid-Afrikaanse bevolking. 

We maakten een 45-seconden durende launch video van 'Lekker Local Tips' die reizigers persoonlijk uitnodigt om Zuid-Afrika te bezoeken en voorproefjes laat zien van de verzamelde verborgen parels in onze campagne. 

Tien individuele 'Lekker Local Tips'-video's toonden een breed scala aan unieke lokale ervaringen in heel Zuid-Afrika, gepresenteerd en getoond door de ogen van een lokale tipgever uit Zuid-Afrika. Hier volgen enkele tips: 

  • Zandi neemt je mee op oceaanverkenning. 

  • Kimerudi neemt je mee op nachtsnorkelen in de Indische Oceaan. 

  • Waylene neemt je mee onder de sterren in Big Five-land. 

  • Karabo neemt je...

    Resultaten

    Commercieel resultaat

    We overtroffen het hersteldoel met 37% (van 22.486 naar 30.975 aankomsten) in de periode van 6-9 maanden tussen overweging en aankomst. 

     

     

    Doel 

    Behaalde waarde 

    Percentage verschil 

    Aantal Aankomsten in de periode van 6-9 maanden tussen overweging en aankomst 

    22,771 

    30,975 

    +37% 

    Bron - Bijlage 1: Maandelijkse aankomsten - Nederland

    Directe marketing- en communicatieresultaten

    Onze gewaagde strategie slaagde erin om de score voor 'Gastvrije lokale bevolking waar je contact mee kan maken’, zoals gemeten in onze Merkmonitor, te verbeteren met 9,8%. 

    Als resultaat verbeterde ook de score voor 'Veilige en beveiligde omgeving' met 24,5%, wat de impact van onze aanpak met 'Lekker Local Tips' benadrukt. *

     

     

    Doel 

    Behaalde waarde 

    Percentage verschil 

    ‘Gastvrije lokale bevolking waar je contact mee kan maken’ score 

    4.6 

    5.12 

    +9.8% 

    ‘Veilige en beveiligde omgeving’ score 

    3.85 

    4.51 

    +24.5% 

     

    Me...

    Juryrapport

    Ambitie

    Toerisme is voor Zuid-Afrika cruciaal. Het levert veel werkgelegenheid op en het doet de nationale economie goed. Maar door de corona-pandemie was het aantal aankomsten van toeristen in Zuid-Afrika in 2020 met 74% gedaald. Alle zeilen bijzetten dus om de boel weer up & running te krijgen, in een bedrijfstak die super competitief is, met allemaal aanbieders die na de pandemie zo snel mogelijk aan het herstel gingen werken. South African Tourism (SAT) wist dat de twee belangrijke criteria voor Zuid-Afrika-gangers wildlife-ervaringen en natuurlijke landschappen zijn. Maar daarin is het land niet uniek, Canada en Australië bieden min of meer hetzelfde. Desondanks wilde SAT in 2022 22.771 aankomsten vanuit Nederland realiseren, overeenkomend met een herstelpercentage van 53% (in 2019 telde het land 43.224 aankomsten). Een niet al te lastige doelstelling, zo lijkt het, op het moment dat de lockdowns (bijna) verleden tijd waren. Volwassen Nederlanders die niet eerder in...

    Deel dit via

    partners

    De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

    bva logo
    via logo
    Socials
    Copyright © 2024 Effie Awards Nederland