Samenvatting
Titel
Hoe het transformeren van Zuid-Afrika van een enkele verre bestemming naar een veelvoud aan lokale ervaringen heeft bijgedragen aan het herstel na COVID.
Uitdaging
Na COVID-19 leed de reisindustrie met 74% minder aankomsten in Zuid-Afrika in 2020. Om herstel te bevorderen, wilden we 22.771 Nederlandse reizigers aantrekken in onze piek periode.
InziCht
We speelden in op de wens van Nederlandse reizigers om "insiderkennis" op te doen in plaats van standaard reisgids-tips. Zo overtroffen we onze concurrenten die bekend staan om landschappen en wildlife.
Idee
"Lekker Local Tips" is een social media campagne die de verborgen lokale parels van Zuid-Afrika onthult. Omdat "Lekker" hetzelfde betekent in het Nederlands, was er direct een persoonlijke connectie.
Resultaat
- 137% aankomsten (doel = 22.771, behaald 30.975), in de 6-9 maanden van overweging tot aankomst periode.
-
9.8% verhoging in perceptie van "Gastvrije locals in Zuid-Afrika" in 2022.
Waarom Effie-waardig?
Van oudsher richt de toerismemarketing van concurrenten (met name Australië en Canada) zich op natuur en wildlife. Maar om te herstellen na COVID wisten we dat we een meer onderscheidende, gedurfde strategie moesten vinden in 2022. We ontdekten dat Nederlandse toeristen behoefte hebben aan insider tips en advies van locals bij verre reizen. Onze campagne verhoogde "gastvrijheid" statistieken met +9,8% (2020 vs. 2022) en behaalde met 137% het aankomstdoel (22.771 naar 30.975) in de 6-9 maanden na één social media campagne.
Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
South African Tourism (Toerismebureau)
Campagneperiode
17/3/22 tot 31/3/22
Uitdaging & Ambitie
Marktcontext |
Het herstel van het toerisme in Zuid-Afrika is cruciaal, niet alleen vanwege de banen die het ondersteunt, maar ook omdat het toerisme dankzij zijn veerkracht en snelle herstelvermogen kan bijdragen aan een algehele economische opleving. De COVID-19-pandemie was echter wereldwijd van aard en daarom moest het toerisme overal tegelijkertijd herstellen. In een industrie die hypercompetitief werd, hadden internationale reizigers een breed scala aan keuzes. Het overtreffen van de concurrentie zou een gedurfde strategische planning en slimme uitvoering vereisen. Australië en Canada bieden een vergelijkbare toeristische waardepropositie als wij - 'wildlife-ervaring' en 'natuurlijke landschappen'. Bovendien hebben deze bestemmingen langeafstandsvluchten nodig voor reizigers om ervan te kunnen genieten - net als Zuid-Afrika. Toerismebureaus Destination Canada en Tourism Australia worden beschouwd als toonaangevend om hoe ze hun segmentatiemodellen hebben geïntegreerd... Inzicht & Strategie
|