Terug naar cases overzicht

SIM: Special Investigative Media

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

SIM politie

Bureau

Initiative
IPG

Samenvatting

Titel

SIM: Special Investigative Media

Uitdaging

Hoe kunnen we het groeiend aantal misdrijven in Nederland ingrijpend aanpakken, in een tijd van structurele personeelskorten bij de politie?

InziCht

De effectiviteit van getuigenverklaringen neemt af naarmate er meer tijd verstrijkt. Na 24 uur vergeten ooggetuigen gemiddeld 50% belangrijke details.

Idee

De strategie gebruikt digitale marketing en media-algoritmen om binnen minuten na een misdrijf real-time oproepacties aan potentiële getuigen te verspreiden. 

Via een creatief systeem genereren we automatisch gepersonaliseerde en hyperlokale advertenties over misdrijven en targeten deze via diverse platforms.

Resultaat

17.500 cases, 50M impressies

8 miljoen unieke mensen bereikt

16% CTR, (benchmark) 2,5%

450.000 burgers geactiveerd

500 cases opgelost

Waarom Effie-waardig?

Deze campagne is een uitstekend voorbeeld van effectieve marketing omdat het een innovatieve toepassing van digitale technologieën laat zien om maatschappelijke problemen aan te pakken. Het verbetert niet alleen de efficiëntie van de politie, maar vergroot ook de betrokkenheid van de gemeenschap vergroot en een krachtig netwerk voor openbare veiligheid gecreëerd. De strategie draagt tenslotte bij aan 500 extra opgeloste misdrijven.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

SIM: Special Investigative Media

Campagneperiode

1 augustus 2023 - 1 juli 2024

 

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case

Concept & Plan

Lees hier de gehele case

Resultaten

Lees hier de gehele case

Juryrapport

Ambitie

Nederlanders voelen zich steeds minder veilig, zo blijkt uit onderzoek. In 2023 gaf 20% van de bevolking aan slachtoffer te zijn geweest van een misdrijf. Tegelijkertijd heeft de politie steeds meer moeite om zaken op te lossen, want er zijn grote personeelstekorten. Het aantal onopgeloste zaken groeit dus. Essentieel bij het oplossen daarvan zijn getuigenverklaringen, die liefst zo snel mogelijk na het misdrijf moeten worden opgetekend (want hoe meer tijd er verstrijkt hoe minder secuur de getuigenverklaring vaak is). Een stevig dilemma: hoe kon de politie bij groeiende werkdruk toch de effectiviteit van verklaringen verbeteren? Inzet op analoge methoden om getuigen te vinden was niet haalbaar. De oplossing werd gevonden in het ontwikkelen van een artificial intelligence-systeem om real time oproepen aan potentiële getuigen te verspreiden.

Dit systeem, Special Investigative Media (SIM), zet binnen enkele minuten nadat een misdrijf is geregistreerd door de politie...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland