Samenvatting
Samenvatting
Na 5 jaar verliezen autorijders hun Ford dealer uit het oog en worden ze gevoelig voor prijsaanbiedingen van fastfitters en universele garages. Met een emotioneel appeal, zonder korting, weet Ford de Fordrijders te overtuigen hun Ford ‘thuis’ te brengen naar de dealer. Met een integer beroep op de Fordrijder om zijn of haar auto het onderhoud te gunnen dat hij verdient, raakt Ford aantoonbaar de juiste snaar. Ondanks een minimaal budget was het resultaat spectaculair: ruim 25% groei in het aantal onderhoudsafspraken per dealer en ruim 1000 nieuwe klanten.
Juryrapport
juryrapport
Heel knap om beweging in de auto-onderhoudsmarkt te krijgen. Het maakt van deze campagne een typische gedragscase, voor deze branche vernieuwend in opzet en uitvoering. Een geweldig idee, gebaseerd op een mooi emotioneel inzicht: inspelen op het knagende gevoel dat de eigenaar zijn auto tekort doet als hij niet voor Ford Motrocraft kiest. In executie scoort de campagne goed, het tonen van de auto op zijn onvoordeligst (deuken, poepluiers, gemorst eten) is gedurfd. En de doorvertaling tot en met de afspraak en bedankkaartjes is sterk. Dat daardoor de juiste snaar is geraakt, blijkt uit de resultaten. Anders gezegd: de campagne heeft succesvol de stop in een leeglopend bad geduwd.
Dit soort concepten kom je weinig tegen in automotive, en zeker niet in de after-salesmarkt. Dat op zich getuigt al van moed, en van een strategisch sterke aanpak. Wat niet helemaal duidelijk is, is de online conversie naar afspraken. En het zijn erg hoge kosten per klant, dus de vraag is...