Samenvatting
Samenvatting
Als marktleider in een volwassen markt weet IKEA niet-klanten te overtuigen dat IKEA veel meer is dan een Zweeds woonwarenhuis met lage prijzen – een hardnekkige perceptie die al 37 jaar in het consumentenbrein is ingesleten. De campagne laat zien dat IKEA-producten alleen maar mooier en gewilder worden, als je weet met hoeveel aandacht ze worden gemaakt. Een prachtig voorbeeld van hoe het vertellen van een merkfilosofie kan zorgen voor ongekende sales; 300% verkoopstijging van de NOCKEBY-bank en 7% overall omzetgroei voor IKEA.
Juryrapport
juryrapport
Een bank als held, dat blijkt een slimme aanpak. Het inzicht - onbekendheid met het verhaal achter de producten - en de simpele doch doeltreffende strategie werken goed: het commerciële resultaat is verbluffend. De vraag is wel welke invloed de aanpassing van de prijs van de bank, voorafgaand aan de campagne, heeft gehad op de verkoop. Los daarvan: traffic is key voor Ikea en de campagne heeft genoeg klanten naar de winkel getrokken om van een spectaculair resultaat te kunnen spreken, zelfs als daarin de marktgroei verdisconteerd is. Maar de penetratiegroei onderbouwen met het gestegen aantal Family Card-members, dat is niet geheel zuiver.
Overall overtuigt de campagne zonder meer. De vertaling naar storytelling door designers met nuttige reasons why is prima, de consistente mediakeuze past daar goed bij. Alleen jammer dat niet te achterhalen is of het fantastische resultaat nu vooral te danken is aan de bekendheid (en prijs) van de bank of aan het designers-verhaal van...