Terug naar cases overzicht

Niet te geloven, Mora verovert de oven.

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2018

Effie_18_Niet te geloven, Mora verovert de oven..jpg
Effie_18_Niet te geloven, Mora verovert de oven..jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Van Geloven / Mora

Bureau

Alfred International
Carat
Yune

Samenvatting

Samenvatting

Mora had de ballen om volledig te focussen op het nieuwe premiumpriced snacksegment: de oven. Mora geloofde in consistentie en vertrouwde, ondanks beperkt mediabudget, op het langstlopende reclameplatform van Nederland. Om de ovenbitterbal te populariseren verruilden Cora en Flora de vertrouwde fabriekskeuken – hun comfortzone – voor de huiskamer. Het lukte om in drie jaar tijd een volwassen ovensegment volledig bovenop traditioneel frituren te bouwen. Met resultaten om je vingers bij af te likken. Double Digit Growth, jaar op jaar: in drie jaar tijd van 75 miljoen naar 100 miljoen euro omzet.

Effie_18_Niet te geloven, Mora verovert de oven..jpg

Juryrapport

Ambitie

Een typisch Nederlands merk, Mora, mede dankzij de jarenlang gevoerde Cora van Mora-campagnes. Maar de snack-markt is de laatste jaren flink veranderd - gezondheidstrend, komst van de airfryer - en het marktleiderschap van Mora, thuis en buitenshuis, stond stevig onder druk.

Niettemin werd een ambitieuze commerciële doelstelling geformuleerd. In een verzadigde markt, waar de concurrentie hevig was en de prijserosie navenant, wilde Mora groeien van 76 miljoen euro omzet naar 100 miljoen. In drie jaar tijd, oftewel tien procent per jaar. Die groei moest grotendeels uit ovensnacks komen: van 500.000 euro omzet in 2014 naar 20 miljoen in 2017 (een uitdaging, gezien de beperkte ruimte in het diepvriesschap). Voor de communicatie betekende dat, zoals Mora het in de doelstellingen formuleerde: alle ballen op de oven.

Strategie

Het vrij algemene inzicht - bijna iedereen wil snacken maar schaamt zich steeds meer voor de frituurpan - is nog wel gekoppeld aan ‘de oven’. Maar in de...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland