Terug naar cases overzicht

Mijn Albert Heijn Premium

Impactvolle Proposities - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Juryrapport

Opdrachtgever

Albert Heijn

Bureau

The Creative Shopping Center
Dentsu Benelux
TBWA WORLD WIDE
AH Studio
Publicis Groupe
Boomerang

Samenvatting

Titel

Mijn Albert Heijn Premium, voordeel voor duurzame klantrelaties

Uitdaging

Steeds hardere concurrentiestrijd leidt tot meer promodruk en prijsbewuste consumenten. Klanten worden minder loyaal en vinden duurzame producten (te) duur.

InziCht

Klant wil voordeel, maar beste deals zoeken kost tijd en moeite. Men wil wel duurzamere producten, maar niet meer betalen.

Idee

Introductie van een betaald loyaliteitsabonnement wat structureel, persoonlijk extra voordeel geeft op bestaande promo proposities en duurzame producten.

We overtuigen met functionele/boter bij de vis creaties en door het weghalen van mentale barrières gericht op specifieke doelgroepen AH-klanten

Resultaat

Duurzame klantrelaties! 1 miljoen betalende abonnees, die +11% besteden (marktaandeel +2,1%), 94% verlengt. Zij kopen +27% biologisch & +24% plantaardig.

  

Waarom Effie-waardig?

Albert Heijn introduceert als eerste Nederlandse supermarkt een betaald loyaliteitsabonnement: Mijn Albert Heijn Premium. Voor €12,- per jaar krijgen klanten structureel, persoonlijk extra voordeel. Na bijna 3 jaar heeft Premium >1 miljoen abonnees, die gemiddeld +11% besteden (stijging marktaandeel: +2,1%- punt). En 94% verlengt het jaarabonnement.De beoogde bijdrage aan de AH-missie is ook erg succesvol, want Premium abonnees kopen flink meer duurzame producten: +27% biologisch en +24% (plantaardige) AH Terra. Met onze impactvolle Premium propositie is het gelukt om de toenamen van tijdelijke prijsaanbiedingen te doorbreken, met een uniek klantabonnement. Een structurele win-win situatie die leidt tot duurzame klantrelaties.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Mijn Albert Heijn Premium

Campagneperiode

10-01-2021 - 2023

Uitdaging & Ambitie

lees hier de hele case

Inzicht & Strategie

lees hier de hele case

Concept & Plan

lees hier de hele case

Juryrapport

Ambitie

De druk op de supermarkten in Nederland is groot. De kosten zijn flink gestegen (personeel, energie), de inkoop is duurder geworden, en er zijn al een paar jaar challengers als Picnic en Crisp actief. Omdat consumenten prijsgevoelig zijn wordt stevig naar het promo-wapen gegrepen, met als gevolg dat de loyaliteit steeds verder afneemt. Consumenten shoppen van aanbieding naar aanbieding, en door het kopieergedrag onder marktpartijen neemt het onderscheidend vermogen af. In die context stelde Albert Heijn zich een tweeledige opdracht: de promo/prijs-spiraal doorbreken en de loyaliteit vergroten.

De oplossing werd gevonden in een nieuwe dienst met een impactvolle propositie: Mijn Albert Heijn Premium, een loyaliteitsprogramma met nota bene: een abonnement waarvoor de klant betaalt (12 euro per jaar). Voor die investering krijgt hij/zij dan wel structureel voordeel aangeboden op bestaande promo-proposities en duurzame producten, en er kan twee keer zo snel koopzegels gespaard...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland