Samenvatting
Samenvatting
Als caregiver luistert Nuon goed naar haar klanten en biedt ze passende oplossingen. Toen Nuon van klanten begreep dat prijs één van de grootste barrières was om zonnepanelen te gebruiken, was de stap naar het aanbieden van zonnepanelenhuur snel gemaakt. Om dat zonneklaar te maken introduceerde Nuon deze dienst met een aansprekende campagne die leidde tot een verhoging van het aantal huurcontracten met 600%! Zo nam Nuon meteen een voorschot op het marktleiderschap in deze nieuwe categorie. Het resultaat: heel Nederland kan nu genieten van de zon!
Juryrapport
Ambitie
Grote energieproducenten staan ondanks hun inspanningen nog niet vaak te boek als promotors van duurzaamheid. Ook Nuon lijdt onder het imago van ‘vies’, terwijl het bedrijf een van de koplopers is in het investeren in duurzame energie. Als caregiver-merk besloot Nuon daarom zich duidelijker te manifesteren met concrete consumentenproposities. Wetende dat de prijs een grote barrière vormt voor de aanschaf van zonnepanelen, besloot de energieleverancier een nieuwe dienst te introduceren: zonnepanelen huren.
Voor de campagne in het voorjaar van 2018 werden gedragsdoelstellingen geformuleerd: geholpen bekendheid van de propositie 55%, positieve perceptie 40%, overweging 20%. De commerciële doelen waren - gezien bijvoorbeeld de meewind in de maatschappij en het feit dat de markt zich beweegt van bezit naar gebruik - niet heel erg ambitieus: verdubbeling van het aantal offerte-aanvragen en het aantal afgesloten contracten in huren, en een spin off voor zonnepanelen kopen (ten...