Terug naar cases overzicht

Meer met minder

Merkcampagnes - Effie Awards 2016

Effie_16_Meer met minder.jpg
Effie_16_Meer met minder.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

KPN

Bureau

N=5

Samenvatting

Samenvatting

De telecommarkt is verzadigd en als gevolg daarvan woedt er een felle prijzenoorlog. Waar de concurrentie zich in de communicatie vooral op prijs richt, heeft KPN er tegen de stroom in voor gekozen om de emotionele betekenis van de categorie voor de consument weer zichtbaar te maken. Meer klant, minder KPN, is het adagium. En dat werpt zijn vruchten af. Zo daalde de churn met 29%, verbeterde de NPS met 210%, is in alle categorieën substantieel marktaandeel gewonnen en konden de media-uitgaven met 11 miljoen euro worden teruggebracht.

Effie_16_Meer met minder.jpg

Juryrapport

juryrapport

KPN zet als enige in deze markt stevig in op branding. De gelaagde aanpak in de verzadigde telecommarkt is sterk en gedurfd: emotie in de bovenlaag, verkoop in de lagen daaronder. Een merk bouwen en tegelijk focussen op sales, dat lijkt te wringen, maar doet dat kennelijk niet. Misschien dat de spanning tussen de begrippen ‘vrijheid’ en ‘verbondenheid’ in de communicatie daar verantwoordelijk voor is. Op veel merk-parameters zijn de resultaten heel goed, met dank aan de communicatie. De score op churn is ook uitstekend, maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat de verbondenheid bij KPN in de praktijk soms ook gébondenheid is door de sterke propositie van KPN compleet?

De ambitieuze doelstellingen getuigen van vertrouwen in deze gelaagde aanpak, en terecht. Maar in de creatie en de mediamix is de campagne niet altijd verrassend of innovatief. In 2015 was deze merkcase ook ingezonden voor de Effie, maar de langetermijneffecten op het merk werden nog...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland