Samenvatting
Samenvatting
McDonald’s zet in december niet burgers, maar de taal van cadeaus centraal. Met de Cadeau Kalender geeft McDonald’s elke dag een ander cadeau via zijn app. Deze slimme contactstrategie zorgt voor direct contact met de jonge doelgroep. Mooie prijzen, lekkere kortingen en grappige activaties geven via de App een dagelijkse impuls om naar McDonald’s te komen. Het aantal App-gebruikers verdriedubbelt bijna, en zij gebruiken de app intensiever dan ooit. De bezoekersaantallen groeien daardoor met ruim 15%, de omzet stijgt met bijna 12%. McDonald’s succesvolste decembermaand sinds 2003 overtreft alle doelstellingen.
Juryrapport
juryrapport
Een mooie solide retail-campagne, gebruikmakend van een slim mechanisme om traffic te genereren. Misschien een beetje oude wijn, maar dan wel in uitstekend geactualiseerde nieuwe ‘zakken’. Het zal ook aardig wat van de organisatie gevergd hebben om elke dag met wat nieuws te komen. De contactstrategie is goed doordacht, maximaal inzettend op gedrag. Heel slim om alles via social activatie naar de app te leiden, dat levert ongetwijfeld ook een mooie verrijking van de klantendatabase op.
De primaire doelgroep, jongeren tussen 15 en 34 jaar, is goed gekozen, hoewel daar in de middelenstrategie niet de focus op lijkt te liggen. In de uitvoering - elke dag iets nieuws - is de campagne heel sterk. Dit is een voorbeeld van effectief communiceren: McDonald’s is diepgaand in contact getreden met (niet de makkelijkste) doelgroep.
De resultaten zijn indrukwekkend. Het motto ‘veel verdienen door eerst een beetje weg te geven’ heeft uitstekend gewerkt: ruim 1,1 miljoen app-downloads...