Terug naar cases overzicht

Laat kinderdromen uitkomen

Merkcampagnes - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Kika

Bureau

Joe Public Amsterdam
Springbok Group
Candid Group
Pink Rabit
Captcha!
MRTN Edit Boutique

Samenvatting

Titel

Laat kinderdromen uitkomen.

Uitdaging

Met de eerste merkcampagne in 20 jaar in een dalende markt de negatieve trend in aantallen donateurs ombuigen.

InziCht

We kunnen de machteloosheid die je voelt bij kinderen met kanker doorbreken door te focussen op de inmiddels hoge genezingskans.

Idee

We bieden mensen een positieve, hoopvolle eye-opener: de genezingskans van kinderkanker is inmiddels 81%. Nu op naar de 100%!

Een geïntegreerde merkcampagne waarin we laten zien hoe kinderdromen van kankerpatiëntjes later toch zijn uitgekomen en tonen: genezen kan!

Resultaat

Verdriedubbeling spontane merkbekendheid, grote verschillen in merkoverweging (+25%) en merkvoorkeur (+62%) bij bereikten en KWF voorbij als nr.1 in merkkracht.

Waarom Effie-waardig?

Door een unieke focus op de hoopvolle positieve boodschap van een hoge genezingskans nemen we in deze eerste KiKa merkcampagne mensen mee in onze merkmissie: 100% genezing. We tonen hoe genezen volwassen terugblikken op hun ziekte en hun kinderdromen die dankzij genezing zijn uitgekomen. Met als merkresultaat verdriedubbeling van de spontane bekendheid (van 10% in 2022 naar 29% in maart 2024) en grote campagne- effecten in merkvoorkeur (+25%) en overweging (+62%) t.o.v non-exposed. Voor het eerst KWF voorbij als nr. 1 in merkkracht van alle gemeten goede doelen.

Resultaat: forse toename in donatie-inkomsten oa door +194% spontane directe donateursaanmeldingen.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Laat kinderdromen uitkomen.

Campagneperiode

01 juli 2023 - 1 juli 2024

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case

Concept & Plan

Lees hier de gehele case

Resultaten

Lees hier de gehele case

Juryrapport

Ambitie

De groep Nederlanders die lid of donateur zijn van een goed doel (circa 8,7 miljoen) groeide lange tijd jaar na jaar. Maar in 2022 was er voor het eerst een daling: -1% voor alle goede doelen samen (voor fondsen gericht op gezondheid zelfs -3%). In Nederland zijn zo’n 500 goede doelen actief in media om de werving te boosten. Allicht dat een hoge awareness in zo’n Umfeld belangrijk is. Kika, de Stichting Kinderen Kankervrij, laat zich al jaren gelden met indrukwekkende sponsoring-activiteiten en actiecampagnes.

Om de dalende trend in donateurs en inkomsten te keren besloot de stichting nu voor het eerst sinds de oprichting (2002) in te zetten op een merkcampagne. Kern in de boodschap werd het positieve nieuws dat de genezingskans van kinderkanker de afgelopen jaren is gestegen van 72 naar 81%. De doelstellingen waren wel dun geformuleerd: meer donateurs werven, en de spontane bekendheid, merkvoorkeur en overweging verhogen - zonder veel concretisering. Ter vergelijking: de...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland