Samenvatting
Titel
Hogeschool Inholland maakt het verschil.
Uitdaging
Inholland kampte met een zwak imago en moest dringend de instroom van nieuwe studenten verhogen in een krimpende markt.
InziCht
Doelgroepen vragen om gepersonaliseerde en authentieke communicatie die aansluit bij hun snel veranderende mediagebruik en voorkeuren.
Idee
Een integrale, always-on marketingaanpak om Inholland's naamsbekendheid te vergroten en top-of-mind te worden bij diverse doelgroepen.
Authentieke verhalen van echte mensen van Inholland via digitale kanalen zoals TikTok en YouTube, ondersteund door een crossmediale campagne.
Resultaat
Inholland bereikte een top 3 top-of-mind positie en verhoogde de studenteninstroom met 2,3% in een krimpende markt.
Waarom Effie-waardig?
Deze case toont aan hoe een strategische herpositionering, ondanks een beschadigd imago en een dalende markt, kan leiden tot significante groei in marktaandeel en merkvoorkeur. De always-on aanpak en de integratie van authentieke, doelgroepgerichte communicatie hebben geleid tot een trendbreuk in de dalende instroom van studenten. De resultaten laten zien dat Inholland niet alleen haar imago heeft verbeterd maar ook de concurrentiepositie versterkt, wat precies aansluit op de criteria voor de 'Gedrag Lang' categorie bij de Effie Awards.

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Hogeschool Inholland maakt het verschil.
Campagneperiode
1 juli 2022 - 1 juli 2024
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case.
Concept & Plan
Lees hier de gehele case.
Resultaten
Lees hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
Veranderende onderwijsvormen door de coronacrisis (online/hybride), nieuwe beperkingen voor de werving van buitenlandse studenten, een krimpende markt door de demografische ontwikkeling in eigen land, en een beschadigd imago door verschillende problemen in de voorafgaande jaren. Zie daar de lastige context waarbinnen Hogeschool Inholland de instroom voor studenten moest zien te vergroten. Het was zowel een lange als een korte termijn-opgave in de campagne die medio 2022 startte: het imago verbeteren en zo snel mogelijk een trendbreuk in de instroom realiseren.
Het middel dat de hbo-instelling daartoe geëigend achtte, was het verbeteren van de naamsbekendheid en het creëren van een voorkeurspositie bij aankomende studenten, (potentiële) collega’s en samenwerkingspartners. De in 2022 behaalde scores werden als doelstelling voor het studiejaar 2023 geformuleerd: 18.286 vooraanmeldingen voor open dagen, 4.357 aanmeldingen voor proefstuderen, 589 contactverzoeken en minimaal...