Samenvatting
Titel
Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland.
Uitdaging
De marketing giganten in de biermarkt naar de troon steken en uitgroeien tot de nieuwe #1 middels een authentieke strategie op basis van craftmanship en kleinschalige initiatieven uit liefde voor bier.
InziCht
Pilsgiganten richten zich op voetbal, F1 en carnaval, terwijl de markt hunkert naar kwaliteit. De pilsdrinker ziet het brouwen van hoogwaardig speciaalbier als bewijs van vakmanschap: een halo-effect.
Idee
Hertog Jans liefde voor bier tot leven brengen met slimme speciaalbier-initiatieven die consistent bijdragen aan een geloofwaardige premium positionering richting de biergemeenschap en de pilsdrinker.
Resultaat
Hertog Jan heeft Heineken afgelost als marktleider in NL en is nu #1 in volume bier, volume pils, brand power en penetratie. Een aardverschuiving die 5 jaar geleden niemand voor mogelijk had gehouden.
Waarom Effie-waardig?
Hertog Jan heeft het afgelopen jaar Heineken afgelost als #1 biermerk van Nederland! In een categorie vol marketing giganten die met eindeloze budgetten streven naar grootsheid, bleef Hertog Jan bescheiden, consistent en trouw aan wie ze zijn. Aan de hand van een categorie atypische strategie gericht op vakmanschap, een sterkere binding met de biergemeenschap en veel verfrissende bier-initiatieven, heeft het merk de voorkeur en het gedrag van Nederland blijvend weten te veranderen. Met als gevolg dat Hertog Jan nu de grootste is in merkkracht en marktaandeel. Nederland kleurt niet langer groen, maar goud.