Terug naar cases overzicht

Hoe HAK van Nederlands bonen(vr)eters maakt

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2016

Effie_16_Hoe HAK van Nederlands bonen(vr)eters maakt.jpg
Effie_16_Hoe HAK van Nederlands bonen(vr)eters maakt.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

HAK

Bureau

Etcetera

Samenvatting

Samenvatting

Groenteconserven dreigen te verliezen aan relevantie, het is een categorie in verdrukking. Bonen nemen een derde van de categorie in en hebben een grote potentie in het hedendaagse eten. De consument ervaart echter nog veel barrières, waardoor echt grote groei tot 2015 uitbleef. Door deze ‘bonenbarrières’ te slechten met een slimme maar simpele strategie en goede creatieve en consistente executie (‘Bonen erbij’) weet HAK een significante groeiversnelling voor zowel HAK als voor de categorie te realiseren en deze voor het eerst sinds lange tijd relevant te maken voor jongere consumenten.

Effie_16_Hoe HAK van Nederlands bonen(vr)eters maakt.jpg

Juryrapport

juryrapport

Een perfect voorbeeld van omdenken, leidend tot een structurele gedragsverandering. Nederland is geen bonenland, en toch slaagt HAK erin om de boon structureel op tafel te krijgen: de hele categorie is nieuw leven ingeblazen. De koppeling tussen commerciële en communicatiedoelen is in deze case dik in orde. De strategie is prima, het inzicht sterk. De vertaling in middelen, met de consumer journey als leidraad, is zeer overtuigend. Op een geïntegreerde manier is in die mix aangestuurd op zichtbaarheid, inspiratie, activatie en confrontatie (dat wordt ook goed uitgelegd in de case, die sowieso goed geschreven is).

De vondst om niet op ‘bonen’ in te zetten, maar op ‘bonen erbij’ is heel slim. In de Nederlandse eetcultuur is weinig ruimte voor avontuur, maar een smaak erbij, dat durven Nederlanders wel aan. De vraag is wel wanneer de BN’er-moeheid een rol gaat spelen, de creatieve sprankeling ontbreekt doordat HAK andermaal dit gebaande pad betreedt. De inzet van...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland