Terug naar cases overzicht

Gun jezelf Rijkswaterstaat

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Rijkswaterstaat

Bureau

Publicis Groupe NL
MMS COMUNICACIONES
Initiative

Samenvatting

Titel

Gun jezelf Rijkswaterstaat

Uitdaging

Rijkswaterstaat kampt met groeiende vacaturedruk van +2.500 per jaar. Slechts 29% van de arbeidsmarkt overweegt Rijkswaterstaat, dit moet snel verbeteren.

InziCht

Het directe aanbod (werkzoekenden) daalt. Dus we focussen ons op werkenden in commerciele sector die ‘zingeving’ en ‘flexibiliteit’ dagelijks missen.

Idee

We planten een zaadje door het perspectief van de doelgroep en hun (letterlijke) twijfels over hun carriere toekomst te belichten. We benaderen de technische doelgroep met overtuigende uitingen die twijfel benadrukken en nodigen geïnteresseerden uit voor toekomstgesprekken.

Resultaat

Stijging van overweging van 29% naar 39%. +60% vacatures én een afname van de Cost Per Hire (CPH) met 10%.

Waarom Effie-waardig?

Moedig zijn, risico's nemen om écht het verschil te maken. Nooit eerder heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen om een dergelijke investering te doen in het versterken van het verouderde, stoffige werkgeversmerk. Dit alles ondanks de grote wervingsdruk en een extreem krappe arbeidsmarkt. De resultaten na het eerste jaar liegen er niet om: een groei in overweging van +10% en +60% meer concrete vacatures. Ja, het is een flinke investering, maar het effect is relatief nog groter. De Cost Per Hire (CPH) is namelijk met 10% afgenomen.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Gun jezelf Rijkswaterstaat

Campagneperiode

2 mei 2023- 30 november 2023

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case

Concept & Plan

Lees hier de gehele case

Resultaten

Lees hier de gehele case

Juryrapport

Ambitie

Over bekendheid heeft Rijkswaterstaat (RWS), een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, weinig te klagen: ruim 80% bij werkzoekenden. Over de overweging des te meer: slechts 29% van de vijver waarin RWS vist, denkt aan een baan bij deze overheidsinstantie. Dat heeft alles te maken met het ouderwetse en stoffige imago. Veel werkzoekenden kiezen liever voor commerciële ingenieursbedrijven als Arcadis en BAM, die ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden bieden.

Hoog tijd voor een nieuwe merkpropositie en campagne, besloot RWS begin 2023, want jaarlijks moeten minimaal 2.500 nieuwe collega’s worden aangetrokken in vooral de domeinen Techniek, IT, Asset Management, Inkoop- & Contractmanagement en Verkeer- & Watermanagement. In die campagne moest dus vooral de overweging geboost worden (+ 5% minimaal), want de ervaring leerde dat van de mensen die een baan bij RWS overwegen driekwart ook daadwerkelijk solliciteerde. Naast deze...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland