Samenvatting
Samenvatting
De campagne verdient een Effie omdat we gekozen hebben voor een radicaal nieuwe aanpak die de moeilijke doelgroep 'twijfelaars' in beweging heeft gebracht, met meer ja-registraties als resultaat. Door twijfelaars te stimuleren en helpen in hun keuzeproces zijn ze meer gaan nadenken en praten over het onderwerp en is het aantal twijfelaars afgenomen van 58% naar 44%. Doordat minder mensen twijfelen hebben we meer mensen kunnen activeren hun keuze te registreren, waardoor het aantal registraties met 47% is gestegen en het aantal ja-registraties toe nam van 52% naar 65%.
Juryrapport
juryrapport
Een lastig thema, donorregistratie. Mensen voelen veel barrières en twijfels, registratie is allesbehalve vanzelfsprekend. Dankzij deze maatschappelijke campagne, gebaseerd op een sterk inzicht, is het aantal twijfelaars fors afgenomen (van 58 naar 44%). Meer mensen hebben hun keuze geregistreerd (47% stijging), in 65% van de gevallen mondde dat uit in een Ja. Deels is dat te danken aan het feit dat het maatschappelijk debat flink woedde in de campagneperiode vanwege de donorwet die op de politieke agenda stond. Maar ook communicatie heeft veel gedaan, zo tonen de cijfers aan.
De campagne was gericht op het stap voor stap weghalen van de drempels, met de customer journey als uitgangspunt. Het creatieve idee is sterk, mede door de dubbele bodem in de kernboodschap. Een mooie multimediale campagne, met voor elk kanaal een sterke gerichte executie. Daardoor zijn meer mensen gaan nadenken en praten over donorregistratie. Minpuntje is dat spijkerharde bewijsvoering voor het...