Samenvatting
Samenvatting
De postmarkt daalt structureel. PostNL wil Nederland daarom in het hart laten voelen dat echte post meer emotionele betekenis heeft dan een digitaal berichtje. Idee: op Valentijnsdag is je kus de postzegel! PostNL kiest voor social media en PR in plaats van massamedia. Het ontploft, wereldwijd zelfs. Nederland verstuurt massaal Valentijnspost. Het doel was index 135, de uitkomst is index 375. Zelfs Valentijnspost mét postzegel (mannen!) verdubbelt bijna. De actie is daarmee in één dag terugverdiend. Bovendien stijgen alle merkwaarden naar recordhoogte. De structureel dalende postmarkt groeide weer even. Door een kus!
Juryrapport
juryrapport
Een superkorte gedragscase. Looptijd: vier dagen. Maar wat een leuke, sympathieke en vooral ook effectieve campagne! Geen bedachte gimmick die ver afstaat van de inhoud, maar een Valentijnsactie bovenop de core business van PostNL: een kus als frankering in plaats van de postzegel. Een geweldig campagne-idee met potentie voor de lange termijn. Natuurlijk, als je iets gratis weggeeft scoor je al snel. Maar in dit geval is er ook een stevige groei in het betaalde volume gerealiseerd (meer nog dan waarop de ambitieuze doelstelling aanstuurde). Let wel: in een structureel dalende postmarkt (ook het Valentijnspost-volume daalde al jaren).
Het campagne-idee is sterk - de ‘postzegel’ ís de emotie - de executie tot in de puntjes verzorgd. Petje af ook voor de manier waarop de interne organisatie is opgelijnd om deze campagne mogelijk te maken; dat zal de motivatie intern bij de medewerkers ook een stevige boost gegeven hebben. Het kan bijna niet anders dan dat dit ook het merk...