Terug naar cases overzicht

De comeback van Calvé Pindakaas

Merkcampagnes - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Unilever

Bureau

alfred
Mindshare

Samenvatting

Titel

De comeback van Calvé Pindakaas

Uitdaging

Roep volumedaling een halt toe, tijdens een recessie waarin de prijsafstand met private label steeds groter wordt.

InziCht

Elke generatie heeft wel iets met Calvé pindakaas; de merkliefde is alleen collectief wat weggezakt.

Idee

Terugkijken om vooruit te gaan: inzet op Calvé’s unieke consistente merkhistorie, om zo alle generaties in het hart te raken. 

Een ode aan 75 jaar iconische consistente Calvé pindakaascommercials, met de toonaangevende hoofdpersonen uit de reclamehistorie als de grote blikvangers.

Resultaat

Calvé buigt jaren van volumedaling om in groei, remt de opmars van private label en laat de pindakaascategorie groeien.

Het is gelukt. Help, ik heb een puber! staat al driekwart jaar onafgebroken in de bestseller60 en is op weg een everseller te worden. Kluun BV zette ruim 1,5 miljoen om (incl. e-Books en audiobooks), met een brutowinst van 380.000 euro. Op ieder verkocht boek verdien ik nu ongeveer 50% meer dan vroeger.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

De comeback van Calvé Pindakaas

Campagneperiode

17 april 2023 - 14 april 2024

 

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case.

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case.

Resultaten

Lees hier de gehele case.

Juryrapport

Ambitie

Calvé is marktleider in de pindakaasmarkt met een waarde-marktaandeel van circa 50%. Die positie staat om verschillende redenen onder druk: private label (rond de 40% marktaandeel) manifesteert zich nadrukkelijk met productvernieuwingen en -variaties, het prijsverschil van premium-merk Calvé met private label loopt op, en pindakaas staat niet meer altijd hoog op de radar van de doelgroep gezinnen. Waar het kopen van pindakaas vaak een automatisme was en is, verdween Calvé meer en meer uit de shopping-routine.

Al decennialang voert Calvé een consistente campagne onder het motto ‘Wie is er niet groot mee geworden?’. Met deze campagne die kinderen met grote dromen portretteert heeft Calvé zich een exclusief emotioneel merkdomein toegeëigend. Gek genoeg kon de Esther Vergeer-campagne uit 2022, die werd uitgeroepen tot een van de tien meest effectieve commercials wereldwijd, de volumedaling niet stoppen. Omdat tijd en geld ontbraken om een campagne rond een nieuwe topsporter op...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland