Terug naar cases overzicht

Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen.

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Terschelling

Bureau

Gedrag Kort Sherpa's Stories
Red Online Marketing
Far Beyond
BFCC

Samenvatting

Titel

Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen

Uitdaging

Hoe kunnen we de bekendheid van- en het bezoek aan Terschelling onder de doelgroep ‘Avontuurzoekers’ buiten het seizoen duurzaam vergroten?

InziCht

Duurzaam toerisme en vakanties gericht op natuurbeleving nemen toe. We zitten hierin met Dark Sky op een groot ongerealiseerd potentieel.

Idee

We benaderen de doelgroep “Avontuurzoekers” met authentiek en niche aanbod dat het best tot zijn recht komt in het laagseizoen. 

We spelen in op nostalgie met een avontuurzoekers' kinderdroom, die maar voor een enkeling is weggelegd: astronaut worden.

Resultaat

Met een budget van €46.126 werd een bereik van 4.138.394, €1.289.230 aan mediawaarde en een economische impact van €268.845 gerealiseerd. 

Waarom Effie-waardig?

Wat deze campagne uniek en bijzonder maakt, is dat we erin geslaagd zijn om bekendheid en gedrag gelijktijdig en direct te activeren. Dit is uniek in Nederland en zelfs wereldwijd, geen enkele bestemming kan of doet dit. Meestal richt men zich enkel op awareness en laat men de boekingen aan de ondernemers over. Met deze gezamenlijke campagne hebben we echter zowel A) meer bekendheid gegenereerd via online advertenties en pers, als B) een pilot uitgevoerd om boekingen te genereren. Hiermee tonen we aan dat we als bestemmingsmarketingorganisatie niet alleen bekendheid kunnen vergroten, maar ook daadwerkelijk gedragsverandering kunnen bewerkstelligen.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen

Campagneperiode

26 oktober 20232 - 31 maart 2024

 

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case.

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case.

Resultaten

Lees hier de gehele case.

Juryrapport

Ambitie

Het duurde even voordat de Nederlandse toeristische sector de ‘corona-klap’ te boven kwam. Maar in 2023 werden alweer betere bezoekcijfers genoteerd dan voor de pandemie: 49,7 miljoen gasten. Het bezoek aan Terschelling bleef alleen wel wat achter. Sterker nog: in 2023 kwamen er 7,7% minder bezoekers naar het eiland dan in 2022 toen bijna 2,2 miljoen gasten de overtocht maakten. Dat is een groter ‘verval’ dan bij de grote concurrent Vlieland (4,5% minder bezoekers in 2023).

In het hoogseizoen loopt het doorgaans storm op Terschelling, voor die vijf maanden is ook geen marketing nodig. Maar buiten het seizoen was er nog veel winst te behalen. Meer bezoek tussen september en april zou voor ondernemers fijn zijn, want zonder een betere spreiding moeten ze in vijf maanden het leeuwendeel van de jaaromzet binnenhalen en is het erg lastig om personeel vast te houden.

Een aantal partijen (Terschellinger Ondernemerfonds, Rederij Doeksen, Staatsbosbeheer, VVV en Melis de Vries)...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland