Samenvatting
Titel
Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen
Uitdaging
Hoe kunnen we de bekendheid van- en het bezoek aan Terschelling onder de doelgroep ‘Avontuurzoekers’ buiten het seizoen duurzaam vergroten?
InziCht
Duurzaam toerisme en vakanties gericht op natuurbeleving nemen toe. We zitten hierin met Dark Sky op een groot ongerealiseerd potentieel.
Idee
We benaderen de doelgroep “Avontuurzoekers” met authentiek en niche aanbod dat het best tot zijn recht komt in het laagseizoen.
We spelen in op nostalgie met een avontuurzoekers' kinderdroom, die maar voor een enkeling is weggelegd: astronaut worden.
Resultaat
Met een budget van €46.126 werd een bereik van 4.138.394, €1.289.230 aan mediawaarde en een economische impact van €268.845 gerealiseerd.
Waarom Effie-waardig?
Wat deze campagne uniek en bijzonder maakt, is dat we erin geslaagd zijn om bekendheid en gedrag gelijktijdig en direct te activeren. Dit is uniek in Nederland en zelfs wereldwijd, geen enkele bestemming kan of doet dit. Meestal richt men zich enkel op awareness en laat men de boekingen aan de ondernemers over. Met deze gezamenlijke campagne hebben we echter zowel A) meer bekendheid gegenereerd via online advertenties en pers, als B) een pilot uitgevoerd om boekingen te genereren. Hiermee tonen we aan dat we als bestemmingsmarketingorganisatie niet alleen bekendheid kunnen vergroten, maar ook daadwerkelijk gedragsverandering kunnen bewerkstelligen.

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen
Campagneperiode
26 oktober 20232 - 31 maart 2024
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case.
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case.
Concept & Plan
Lees hier de gehele case.
Resultaten
Lees hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
Het duurde even voordat de Nederlandse toeristische sector de ‘corona-klap’ te boven kwam. Maar in 2023 werden alweer betere bezoekcijfers genoteerd dan voor de pandemie: 49,7 miljoen gasten. Het bezoek aan Terschelling bleef alleen wel wat achter. Sterker nog: in 2023 kwamen er 7,7% minder bezoekers naar het eiland dan in 2022 toen bijna 2,2 miljoen gasten de overtocht maakten. Dat is een groter ‘verval’ dan bij de grote concurrent Vlieland (4,5% minder bezoekers in 2023).
In het hoogseizoen loopt het doorgaans storm op Terschelling, voor die vijf maanden is ook geen marketing nodig. Maar buiten het seizoen was er nog veel winst te behalen. Meer bezoek tussen september en april zou voor ondernemers fijn zijn, want zonder een betere spreiding moeten ze in vijf maanden het leeuwendeel van de jaaromzet binnenhalen en is het erg lastig om personeel vast te houden.
Een aantal partijen (Terschellinger Ondernemerfonds, Rederij Doeksen, Staatsbosbeheer, VVV en Melis de Vries)...