Terug naar cases overzicht

Cash is niet langer koning, met de Tikkie QRoon.

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2023

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Tikkie (ABN AMRO)

Bureau

Natwerk
Tante Tini
Accenture Song

Samenvatting

Titel

Cash is niet langer koning, met de Tikkie QRoon. 

Uitdaging

Tikkie is één van Nederland’s meest gebruikte merken. Iedereen kent Tikkie van het WhatsAppje met een betaalverzoek, andere handige toepassingen van Tikkie zijn onbekend. Uitdaging is een ondergebruikte propositie van Tikkie onder de aandacht te brengen: de QR-code. Mensen weten niet wat het is en hoe het werkt en zijn gewend cash te gebruiken.

InziCht

De vrijmarkten op Koningsdag worden nog steeds geregeerd door cash. De ultieme dag om Nederland bekend te maken met het alternatief van Tikkie, zodat elke verkoper zich één dag koning kan voelen.

Idee

De Tikkie QRoon. Een sympathieke activatie, gratis te bestellen. Hiermee maken mensen op een leuke, laagdrempelige, stijlvolle manier kennis met de Tikkie QR-code én maken we het gebruik nog makkelijker.

Resultaat

16.300 QRoontjes, 101.000 QR-code transacties en 11.600 first time users laten zien dat we de QR-code bij een grote groep mensen bekend hebben gemaakt en het gebruik flink hebben laten toenemen.

Waarom Effie-waardig?

Met een sympathieke activatie en een totale investering van slechts €113.111 maken we betaling met QR code bekend. Met een geweldig resultaat. 11.600 first time users en 101.000 QR transacties in één dag.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Tikkie + QR-code

Campagneperiode

11-04-2023 tm 27-04-2023

Uitdaging & Ambitie

Marktcontext:

Tikkie verkeerd in een luxe positie. De naamsbekendheid is ongekend hoog: 95% van Nederland kent het merk, om precies te zijn. Het is zelfs opgenomen in de Dikke van Dale. Daarbij heeft Tikkie zo’n 8 miljoen actieve gebruikers. Wat valt er nog te winnen, zou je denken.

Commerciële uitdaging:

Tikkie moet de meest gebruikte betaalmethode worden. En waar Tikkie min of meer synoniem is geworden voor een WhatsAppje met een betaalverzoek, kan je veel meer met Tikkie. Tikkie heeft ook andere handige betaal proposities, zoals de Tikkie QR-code. Daarmee is Tikkie nog veel relevanter dan mensen al denken.

Met de Tikkie QR-code kan je gemakkelijk betalingen in ontvangst nemen zonder cash of pin nodig te hebben. En waar je normaal een telefoonnummer nodig hebt om de Tikkie te versturen, hoeft dat met de QR-code niet. Het is een toepassing die heel handig is voor winkels of marktkooplui. Het probleem is dat mensen niet bekend zijn met de Tikkie QR-code, waardoor die weinig...

Inzicht & Strategie

Markt/categorie-inzichten:

De QR code van Tikkie concurreert met cash geld, een betaalmogelijkheid die flink ingeburgerd is. De QR code is daarom nog niet de eerste keuze, terwijl het wel ontzettend makkelijk werkt. Om mensen hieraan te laten wennen, willen we de eerste kennismaking met de QR code betaaloptie laagdrempelig maken.

In eerste instantie lijkt deze oplossing vooral nuttig voor winkels of marktkooplui, maar wij willen juist laten zien dat het gemakkelijk te gebruiken is in allerlei situaties. Daarom kozen we bewust de dag waarop heel Nederland verkoper is, tijdens de grootste markt van het jaar, De Vrijmarkt op Koningsdag.

Cash, onze grote concurrent in dit verhaal, heeft sinds jaar en dag de Vrijmarkt geregeerd. Iedereen had het namelijk altijd op zak. Met de komst van pin loopt cash gebruik alleen steeds meer terug. En vooral op De Vrijmarkt is dat niet handig. Het perfecte moment om mensen massaal kennis te laten maken met een alternatief dus!

Consumenten inzicht:

Tikk...

Concept & Plan

Gedrag kort concept:

Koningsdag is de perfecte dag voor de QR code betaaloplossing, maar het gebruik van de QR code moet zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. En Tikkie gaat natuurlijk niet alleen maar over geld, de Tikkie merkwaarden zijn: open, sociaal, fun en gemak. Daarom moet het gebruik van de QR-code niet alleen heel makkelijk, maar ook heel leuk zijn!

We bedachten de QRoon, speciaal voor alle verkopers deze Koningsdag. Een gewone kroon, zoals die je op je hoofd zet, maar dan met jouw persoonlijke QR code erop geplakt. Super handig, want zo heb je jouw code altijd bij je, houd je je handen vrij… en je valt ook nog eens op. Zodat je goed kan verkopen op deze Vrijmarkt en zo veel mogelijk geld verdient. Met de QRoon ben je meteen helemaal in thema, maar je kan ook nog dé koning of koningin van deze Koningsdag worden. Tikkie verdubbelt de omzet van de verkoper die op Koningsdag de meeste betalingen met de QR code ontvangt.

Integraal plan van aanpak:

Alles draaide om Koningsdag,...

Resultaten

Commercieel resultaat:

101.00 QR-code transacties

101.000 QR-code transacties op Koningsdag 2023:

  • de benchmark van een gemiddelde dag is 15.000 transacties
  • 38% transacties meer dan op Koningsdag 2022: het totaal aantal transacties was toen 73.000.
  • 23% meer dan 83.000, het verwachte aantal QR-code transacties op Koningsdag 2023 (Rekening houdend met 13% standaard groei van Tikkie).

De ambitieuze doelstelling is gehaald.

 

11.600 first time users

We hebben 11.600 first time users weten te activeren. Hiermee is de doelstelling van 11.000 first time users op Koningsdag 2022 gehaald. Deze doelstelling was ambitieus, want met 8 miljoen actieve gebruikers van Tikkie wordt het steeds moeilijker om first time users te krijgen. We hebben een nieuwe doelgroep aangeboord. Hier zijn we blij mee, want op de lange termijn is een goede eerste kennismaking met ons product ons veel waard.

 

16.340 QRoontjes

13.500 QRoons besteld, 2.840 uitgedeeld op basisscholen. In totaal 16.340.

5.340 meer dan...

Juryrapport

Ambitie

Weinig mensen hebben tegenwoordig nog cash op zak. Tikkie van ABN AMRO speelt op die ontwikkeling in door steeds meer faciliteiten te ontwikkelen voor cash-loos geld betalen en ontvangen. De naamsbekendheid van Tikkie is, vooral dankzij de what’s app-faciliteit met betaalverzoek, zeer hoog: 95%. Tikkie, dat als woord zelfs is opgenomen in de Dikke Van Dale, telt circa 8 miljoen actieve gebruikers.

Dat je met Tikkie ook betalingen in ontvangst kan nemen is veel minder bekend: met de Tikkie QR-code kan iemand makkelijk betalingen ontvangen zonder cash of pincode en zonder dat een telefoon daarvoor nodig is. Het is een handige toepassing voor bijvoorbeeld marktkooplui en winkels. Koningsdag bood een uitstekende gelegenheid om de bekendheid van deze ontvangst-faciliteit te vergroten en een groot aantal transacties op deze manier te laten plaatsvinden. Op een normale dag vinden zo’n 15.000 QR-code-transacties plaats. Het doel voor Koningsdag 2023 werd gesteld op 100.000...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland