Terug naar cases overzicht

Ben & Jerry's: halve bakken ijs tegen halfbakken beleid

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Ben & Jerry's

Bureau

Boomerang
Publicis Group
Unilever (netherlands)
Mindshare
GroupM
ACE PARTNERS

Samenvatting

Titel

Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid

Uitdaging

Asielzoekers mogen 24 weken per jaar werken en moeten daarna een half jaar wachten. Dat werkt natuurlijk niet.

InziCht

Dit beleid is strijdig met Europees recht en er is een groot arbeidstekort in Nederland (121 vacatures voor 100 werklozen).

Idee

Ben&Jerry's als aanjager om werkgevers te helpen om asielzoekers aan te nemen en als aanjager van het maatschappelijk politieke debat.  Ben&Jerry's lanceert halve bakken ijs ter illustratie van dit halfbakken beleid en deelt dit met politici, werkgevers en Nederlandse media.

Resultaat

Jaar                                                                 2021 2022 2023

Asielzoekers met tewerkstellingsvergunning 600 600 2016

UWV-woordvoerder benoemt alle media aandacht als oorzaak van de stijging.

Waarom Effie-waardig?

Asielzoekers mogen slechts 24 weken per jaar werken. Ben&Jerry's pakt rol als aanjager voor het maatschappelijk debat en om werkgevers te helpen asielzoekers aan te nemen. Met 'halve bakken ijs' is dit halfbakken beleid op een voor iedereen duidelijke manier in beeld gebracht. Het Ben&Jerry's team heeft samen met partners Radboud Universiteit en DELITELABS halve bakken ijs uitgedeeld aan politici, hen een petitie en een brief namens werkgevers overhandigd. Beelden verspreid via media. Nu volgt een initiatiefnota door D66 (Anne-Marijke Podt) om de wet te veranderen en is het aantal tewerkstellingsvergunningen aan asielzoekers in 2023 vs 2022 meer dan verdriedubbeld.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Halve bakken ijs tegen halfbakken beleid

Campagneperiode

22 mei 2023 - 1 juli 2024

 

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case

Resultaten

Lees hier de gehele case

Juryrapport

Ambitie

Asielzoekers mochten tot voor kort in Nederland slechts 24 weken per jaar werken. Dat was in strijd met het Europees recht, en het hielp niet om het arbeidstekort op te lossen. IJsmerk Ben & Jerry’s zet zich al jaren in voor mensen op de vlucht en helpt werkgevers om tewerkstellingsvergunningen voor asielzoekers aan te vragen. Zo werd in 2020 bijvoorbeeld een toolkit voor werkgevers gemaakt die hun hierin ondersteunt. Het ijsmerk hoopt telkens win-win-situaties te creëren: asielzoekers helpen aan een baan (en daardoor hopelijk ook meer draagvlak in de samenleving), werkgevers helpen aan nieuwe medewerkers.

In de campagne die sinds mei 2023 liep wilde Ben & Jerry’s politici bewegen zich in te zetten voor een wetswijziging om langer werken dan 24 weken per jaar mogelijk te maken. In 2022 werden circa 600 tewerkstellingsvergunningen voor asielzoekers door UWV verleend, in 2023 wilde Ben & Jerry’s dat aantal verdubbeld krijgen. Daarnaast stelde het ijsmerk zich ten...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland