Samenvatting
Samenvatting
Met een beperkt, maar efficiënt ingezet budget en door maximaal gebruik te maken van het bestaande netwerk, heeft WOMEN Inc. een doorbraak gerealiseerd in een maatschappelijk probleem van levensbelang, waarop maar geen actie werd ondernomen. Door de campagne van twee kanten in te steken is de kans op succes vergroot. Enerzijds de opinionleaders; de groep waarbinnen de verandering moet optreden. Anderzijds het publiek; de groep die beslissingsmakers dwingt om actie te ondernemen. Met als resultaat een zichtbaar tipping point op het belangrijke onderwerp: gendersensitieve gezondheidszorg.
Juryrapport
juryrapport
Een zeer relevant maatschappelijk thema: al decennialang worden vrouwen bewust en onbewust van medisch onderzoek uitgesloten. Telkens weer blijkt het lastig om dit thema op de medische en politieke agenda te krijgen. WOMEN Inc. stelde zich daarom ten doel het onderwerp bij opinion leaders en medische professionals op de agenda te krijgen. Met succes: er is een stevige doorbraak geforceerd. De als schokkend ervaren boodschap is overtuigend gebracht, WOMEN Inc. is erin geslaagd het issue goed te articuleren. Het bereik van de campagne was groter dan waarop was ingezet, met als gevolg dat de bekendheid met het thema - en dus ook de maatschappelijke verontwaardiging over de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen - fors is gegroeid.
De strategie, de wijze waarop de noodzaak van gendersensitieve gezondheidszorg is doorvertaald naar creatie, en de framing binnen dit thema zijn sterk. Beeld en boodschap overtuigen vooral ook omdat de vrouwen niet als slachtoffer neergezet...