Terug naar cases overzicht

#AIRFRYBEFOREYOUBUY: PHILIPS BUILDS THE WORLD’S BIGGEST AIR FRYER TO CURE ‘FORGOTTEN FOOD’ SYNDROME

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

PHILIPS

Bureau

Omnicom Media Group
Versuni (Philips Domestic Appliances)
Green Food Lab
Droga5

Samenvatting

Titel

Philips Airfryer #Airfrybeforeyoubuy: Philips builds the world’s biggest airfryer to cure ‘forgotten food’ syndrome.

Uitdaging

Forgotten food syndrome is insidiously lurking in Dutch kitchens with the Netherlands the fifth worst in Europe for 'food waste'.

InziCht

Although food waste is unconscious, 7 in 10 people feel guilty and are actively looking for ways to improve behaviour.

Idee

Show people that the best supermarket is in their own kitchens – all they need is an air fryer. 

Philips built the world's biggest air fryer showing people how to turn waste into taste supported with OOH and digital.

Resultaat

If every person our campaign reached saved just one meal, 3000 tonnes of food waste would be saved.

Waarom Effie-waardig?

Philips isn't another faceless monolith but an important part of the cultural fabric of the Netherlands. It was on a social crusade to cure the 'forgotten food' epidemic which is insidiously lurking in Dutch homes. The casualties? The perfectly edible but forgotten food lurking in fridges ... our finances, and the planet!

Philips knew if it could get more air fryers into Dutch homes, it could cure the syndrome.  After all, it invented the air fryer to change the fate of food for futuregenerations. This campaign has kickstarted a behaviour change initiative (currently being scaled globally).

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Philips Airfryer #Airfrybeforeyoubuy: Philips builds the world’s biggest airfryer to cure ‘forgotten food’ syndrome

Campagneperiode

25 september 2023 - 5 november 2023

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case.

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case.

Resultaten

Lees hier de gehele case.

Juryrapport

Ambitie

Wereldwijd wordt dagelijks 2,5 miljoen ton voedsel weggegooid. Als slechts de helft daarvan ‘gered’ zou kunnen worden, zo stelt Philips in deze case, zou het wereldhonger-probleem opgelost kunnen worden. Een twijfelachtige eer: Nederland staat vijfde op de ranglijst van grootste voedselverspillers in Europa. Voor een slordige 2,4 miljard euro per jaar wordt bij ons in de afvalemmer gekwakt.

Philips wil mensen helpen gezonder en duurzamer te leven, met behulp van de airfryer. Waarom de airfryer hét apparaat is om dit probleem te tackelen, meer dan bijvoorbeeld een pan, wordt helaas niet uitgelegd. Philips is de uitvinder van de airfryer, maar wordt amper geassocieerd met airfrying. Bovendien lag de penetratie van dit apparaat voor de start van de campagne al op circa 60% (met dank aan de coronaperiode). Niet eenvoudig om in die context niet alleen het marktaandeel te behouden, maar ook nog eens in penetratie te groeien van 37% naar 40%, zoals de doelstelling van Philips was....

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland