Samenvatting
Titel
Philips Airfryer #Airfrybeforeyoubuy: Philips builds the world’s biggest airfryer to cure ‘forgotten food’ syndrome.
Uitdaging
Forgotten food syndrome is insidiously lurking in Dutch kitchens with the Netherlands the fifth worst in Europe for 'food waste'.
InziCht
Although food waste is unconscious, 7 in 10 people feel guilty and are actively looking for ways to improve behaviour.
Idee
Show people that the best supermarket is in their own kitchens – all they need is an air fryer.
Philips built the world's biggest air fryer showing people how to turn waste into taste supported with OOH and digital.
Resultaat
If every person our campaign reached saved just one meal, 3000 tonnes of food waste would be saved.
Waarom Effie-waardig?
Philips isn't another faceless monolith but an important part of the cultural fabric of the Netherlands. It was on a social crusade to cure the 'forgotten food' epidemic which is insidiously lurking in Dutch homes. The casualties? The perfectly edible but forgotten food lurking in fridges ... our finances, and the planet!
Philips knew if it could get more air fryers into Dutch homes, it could cure the syndrome. After all, it invented the air fryer to change the fate of food for futuregenerations. This campaign has kickstarted a behaviour change initiative (currently being scaled globally).

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Philips Airfryer #Airfrybeforeyoubuy: Philips builds the world’s biggest airfryer to cure ‘forgotten food’ syndrome
Campagneperiode
25 september 2023 - 5 november 2023
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case.
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case.
Concept & Plan
Lees hier de gehele case.
Resultaten
Lees hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
Wereldwijd wordt dagelijks 2,5 miljoen ton voedsel weggegooid. Als slechts de helft daarvan ‘gered’ zou kunnen worden, zo stelt Philips in deze case, zou het wereldhonger-probleem opgelost kunnen worden. Een twijfelachtige eer: Nederland staat vijfde op de ranglijst van grootste voedselverspillers in Europa. Voor een slordige 2,4 miljard euro per jaar wordt bij ons in de afvalemmer gekwakt.
Philips wil mensen helpen gezonder en duurzamer te leven, met behulp van de airfryer. Waarom de airfryer hét apparaat is om dit probleem te tackelen, meer dan bijvoorbeeld een pan, wordt helaas niet uitgelegd. Philips is de uitvinder van de airfryer, maar wordt amper geassocieerd met airfrying. Bovendien lag de penetratie van dit apparaat voor de start van de campagne al op circa 60% (met dank aan de coronaperiode). Niet eenvoudig om in die context niet alleen het marktaandeel te behouden, maar ook nog eens in penetratie te groeien van 37% naar 40%, zoals de doelstelling van Philips was....