Terug naar nieuws overzicht

Zo bepaal je de juiste categorie

Nieuws

07 juli 2022

Om kans te maken op een Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award is het belangrijk dat de case in de juiste categorie wordt ingezonden. In totaal zijn er zeven verschillende categorieën. Welke categorie het beste bij de case past, is in de meeste gevallen afhankelijk van de campagnedoelstellingen.

Ons advies is om eerst goed de categorieomschrijvingen te lezen en op basis hiervan je keuze te maken. In de meeste gevallen is het duidelijk in welke categorie de case thuishoort, maar het kan ook voorkomen dat een case bij meerdere categorieën past of dat je blijft twijfelen. In dat geval kun je altijd de hulp inschakelen van een Effie-coach. Effie-coaches zijn ervaren oud-juryleden van de Effie Awards die hun tijd en kennis hiervoor beschikbaar stellen.

DE ZEVEN CATEGORIËEN 

  1. Gedragscampagnes Lang

Heeft de marketing- en communicatiestrategie ervoor gezorgd dat het gedrag van consumenten over een langere periode in positieve zin is veranderd? En heeft deze verandering een aantoonbaar positief effect gehad op de commerciële resultaten zoals een uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, het marktaandeel of zelfs de hele markt? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Gedragscampagnes Lang’.  

  1. Gedragscampagnes Kort

Is door de inzet van een activerende marketing- en communicatiecampagne, met een looptijd van maximaal 4 maanden, het gedrag van consumenten op korte termijn sterk veranderd? En heeft deze verandering een aantoonbaar positief effect gehad op de commerciële resultaten zoals een uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, het marktaandeel of zelfs de hele markt? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Gedragscampagnes Kort’. De campagne mag een onderdeel zijn van een langer lopende campagne. 

  1. Maatschappelijke Impact

Is dankzij de marketing- en communicatiestrategie de bewustwording en of attitude van consumenten ten aanzien van een maatschappelijk issue in positieve zin veranderd? En kunnen deze resultaten worden ondersteund met onafhankelijke onderzoeksresultaten die aantonen dat door de campagne consumenten positieve (gedrags)keuzes zijn gaan maken? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Maatschappelijke Impact’. Binnen deze categorie worden cases van profit- en non-profitorganisaties primair beoordeeld op de realisatie van maatschappelijke doelstellingen (naast een eventuele positieve afstraling op of bijdrage aan de eigen organisatie). 

  1. Merkcampagnes

Heeft de marketing- en communicatiestrategie ervoor gezorgd dat de betekenis van een merk in de tijd is gewijzigd? Is het merk krachtiger geworden met als effect dat zowel het marktaandeel als de financiële waarde is gestegen? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Merkcampagnes’. Winnende cases in deze categorie hebben over het algemeen betrekking op een herpositionering of herintroductie. De case mag bestaan uit meerdere activiteiten die binnen dezelfde strategie zijn ingezet. Merkeffecten zonder commercieel resultaat maken geen kans op een Effie Award.   

  1. Branded Customer Experience

Heeft de marketing- en communicatiestrategie voor een buitengewone en ‘merkwaardige’ klantervaring gezorgd? Is de merkbelofte duidelijk vertaald naar verschillende touchpoints waardoor de merkpositie (perceptie, waardering, voorkeur) is verbeterd en de merkwaarde is gegroeid? Wordt de customer journey door consumenten als positief ervaren en is bijvoorbeeld door de inzet van design, tech of UX de on- en/of offline klanttevredenheid gestegen? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Branded Customer Experience’. De looptijd van de case mag meerdere jaren/fases beslaan. 

  1. Succesvolle Introducties

Heeft de marketing- en communicatiestrategie ervoor gezorgd dat producten of services die nog niet langer dan een jaar bestaan, succesvol in de markt zijn geïntroduceerd? Heeft de introductie de gewenste doelgroep bereikt en een aantoonbaar, positief effect gehad op de commerciële resultaten zoals een uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, het marktaandeel of zelfs de hele markt? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Succesvolle Introducties’. De maximale looptijd van een campagne is een jaar.

  1. Impactvolle Proposities

Heeft de marketing- en communicatiestrategie ervoor gezorgd dat een origineel product, service of oplossing een buitengewone houdings- of gedragsverandering heeft veroorzaakt? Is de merkperceptie duurzaam veranderd en/of is de doelgroep in beweging gebracht, waardoor een uitzonderlijk commercieel of maatschappelijk resultaat is geboekt? Dan kun je de case het beste indienen in de categorie ‘Impactvolle Proposities’. De looptijd van de case mag meerdere jaren/fases beslaan. 

TWIJFEL JE NOG?

Stel jezelf dan de volgende vragen: 

  1. Is de klantervaring sterk verbeterd waardoor de conversiecijfers in de klantreis toenamen en tegelijk de merkkracht aantoonbaar is versterkt? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Branded Customer Experience.’ 

  2. Is het gelukt om voor een nieuw product of nieuwe dienst binnen een jaar een sterke positie in de markt te veroveren dankzij een uitgekiende introductiestrategie? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Succesvolle Introducties.’  

  3. Heb je een verrassende propositie ontwikkeld die heeft gezorgd voor een uitzonderlijke houdings- of gedragsverandering waardoor de merkpositie is versterkt? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Impactvolle Proposities’.  

  4. Hebben alle inspanningen voor een maatschappelijke impact gezorgd met een positieve verandering van de houding of het gedrag van de doelgroep? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Maatschappelijke Impact’.  

  5. Ben je er binnen vier maanden in geslaagd om met behulp van een activatie de verkopen of ander gewenst gedrag spectaculair te laten toenemen? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Gedragscampagnes Kort’. 

  6. Kun je aantonen dat het gedrag van de doelgroep voor de lange termijn positief is beïnvloed en het marktaandeel is vergroot dankzij een slimme strategie en aansprekende creatieve aanpak? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Gedragscampagnes Lang’.  

  7. Is de betekenis van het merk positief veranderd en is daardoor de merkkracht vergroot met als gevolg een hogere merkvoorkeur en een buitengewoon commercieel resultaat? > Dan maak je kans op een Effie Award in de categorie ‘Merkcampagnes’.  

 

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland