Terug naar cases overzicht

Hoe vlogger Evert45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht.

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2017

Effie_17_Hoe volger Evert45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht..jpg
Effie_17_Hoe volger Evert45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht..jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

KPN

Bureau

N=5

Samenvatting

Samenvatting

De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog sterven uit. Letterlijk. Daarom deden de laatste levende verzetsstrijders in 2016 een emotionele oproep in het Algemeen Dagblad: “Het is aan u om onze verhalen levend te houden”. Als antwoord hierop introduceerde KPN Evert_45. Een blogger van nu, die de historische verhalen van toen vertelt. Op een manier die helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Met succes, want binnen drie weken werd maar liefst 70% van de Nederlandse jongeren bereikt. Zij keken in totaal – vrijwillig! – 1,3 miljoen minuten geschiedenisles over WO II.

Effie_17_Hoe volger Evert45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht..jpg

Juryrapport

Juryrapport

Sterke maatschappelijke campagne, die getuigt van veel lef. De Tweede Wereldoorlog als onderwerp om ook het merk te laden..., hoe zou Marketing dat ‘verkocht’ hebben aan de board van KPN? Het is een vernieuwende campagne, primair gericht op content en niet op media. Content die briljant gemaakt is.

 

Een onorthodoxe aanpak voor een onderwerp dat uit het collectieve geheugen dreigt weg te glijden en vooral ‘revitalisering’ onder jongeren verdient. De vlogger die op YouTube en Instagram verhalen uit de Tweede Wereldoorlog vertelt blijkt een prima vertaling van de strategie. Zo pakt KPN een maatschappelijk thema - vrede, vrijheid - goed op, passend bij het merkthema ‘Voel je vrij’, goed getuned richting doelgroep. En zo maakt KPN dus werk van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wel jammer dat de doelstellingen te weinig maatschappelijke lading hebben. Verhalen vertellen over de oorlog is natuurlijk een maatschappelijk thema. Maar er had wel een doelstelling aan...

Deel dit via

Lees verder

Effie cases 2017

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2022 Effie Awards Nederland