Samenvatting
Samenvatting
De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog sterven uit. Letterlijk. Daarom deden de laatste levende verzetsstrijders in 2016 een emotionele oproep in het Algemeen Dagblad: “Het is aan u om onze verhalen levend te houden”. Als antwoord hierop introduceerde KPN Evert_45. Een blogger van nu, die de historische verhalen van toen vertelt. Op een manier die helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Met succes, want binnen drie weken werd maar liefst 70% van de Nederlandse jongeren bereikt. Zij keken in totaal – vrijwillig! – 1,3 miljoen minuten geschiedenisles over WO II.
Juryrapport
Juryrapport
Sterke maatschappelijke campagne, die getuigt van veel lef. De Tweede Wereldoorlog als onderwerp om ook het merk te laden..., hoe zou Marketing dat ‘verkocht’ hebben aan de board van KPN? Het is een vernieuwende campagne, primair gericht op content en niet op media. Content die briljant gemaakt is.
Een onorthodoxe aanpak voor een onderwerp dat uit het collectieve geheugen dreigt weg te glijden en vooral ‘revitalisering’ onder jongeren verdient. De vlogger die op YouTube en Instagram verhalen uit de Tweede Wereldoorlog vertelt blijkt een prima vertaling van de strategie. Zo pakt KPN een maatschappelijk thema - vrede, vrijheid - goed op, passend bij het merkthema ‘Voel je vrij’, goed getuned richting doelgroep. En zo maakt KPN dus werk van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wel jammer dat de doelstellingen te weinig maatschappelijke lading hebben. Verhalen vertellen over de oorlog is natuurlijk een maatschappelijk thema. Maar er had wel een doelstelling aan...