Samenvatting
Samenvatting
Door slim in te spelen op social media gedrag van millennials is een sympathieke Valentijnsactie viraal gegaan. Hierdoor realiseert Samsung tegen de dalende markttrend in een ongekend resultaat in verkoop en engagement. Een campagne-investering van slechts 75.000 euro levert een stijging in de gemiddelde wekelijkse sales van de A serie 2017 van +159% op, een groei van het totale volume marktaandeel van de A serie 2017 van 3%, maar liefst 2,8 miljoen aan mediawaarde en een groei van de Samsung base op Facebook van 17,5% (+70.000 likes).

Juryrapport
juryrapport
Wie een nieuw mobiel toestel introduceert in het mid-segment communiceert vooral over de prijs en het product. Samsung wilde ‘vanuit het merk’ (specifiek vanuit de merkwaarde ‘proud to own’) gaan verkopen en knalde er een Valentijnsactie tegenaan. Een leuke actie, vol in de roos bij de doelgroep voor wie Valentijnsdag niet alleen een kwestie is van iemand verrassen, maar ook van jezelf profileren: de doelgroep werd opgeroepen een filmpje te maken voor potentiële dates met beelden uit de eigen social-profielen.
Het is een Facebook only-campagne, waardoor het mediabudget slechts 1.000 euro bedraagt. Met een filmpje waarin de kijker de hoofdrol speelt - en niet het toestel! - zijn uitzonderlijke resultaten geboekt: dik 5.000 toestellen per week tegen 2.000 per week het jaar ervoor tijdens de introductie van een eerder Samsung-type. Dat is een zeer goed resultaat voor een toestel in dit marktsegment.
De cijfers zijn helder: website-statistieken tonen aan dat de verhoogde...