Terug naar cases overzicht

Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2017

Effie_17_Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt.jpg
Effie_17_Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Stichting Wakker Dier

Bureau

Patrickwijnhoven.com
Peter van der Helm
2x Woordwaarde
MacGyver
Studio de Keuken

Samenvatting

Samenvatting

In de vee-industrie heeft de plofkip misschien wel het ellendigste leven. Tegelijkertijd was dit het meest verkochte dier in de Nederlandse supermarkt. Daarom schudt Wakker Dier heel Nederland wakker. Met het frame plofkip stijgt het maatschappelijk debat tot grote hoogte. En het publiekelijke naming & shaming van individuele supermarkten heeft succes. Door de massale publiciteit en effectieve reclame besluiten de supermarkten om de plofkip vaarwel te zeggen. Zo krijgen elk jaar opnieuw ruim 145 miljoen kippen een beter leven. En dat is wereldwijd een unieke prestatie.

Effie_17_Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt.jpg

Juryrapport

juryrapport

Hier is een megaprestatie geleverd. In deze markt, met vijf grote supermarktconcerns als gatekeeper, is het zeer moeilijk om gedragsverandering te bewerkstelligen. Toch is het Wakker Dier gelukt. De plofkip is verdwenen uit de supermarkt dankzij een zeer consistent gevoerde campagne. En dat niet alleen, de hele keten - industrie, handel, retail - is in beweging gebracht, dat is nogal wat. Dankzij de doorslaggevende rol die communicatie heeft gespeeld is het bovendien gelukt de maatschappelijke discussie over (on)gezond eten en diervriendelijkheid aan te zwengelen.

 

De strategie is loepzuiver, de creatieve vertaling messcherp. Naming & shaming, oké, dat is een vorm van activistische powerplay waar niet iedereen van gecharmeerd is. Maar het heeft uitstekend gewerkt, zowel naar kopers (awareness) als inkopers (gedrag). De middelenstrategie is prima, alle sporen richting stakeholders zijn aangezet, tot en met het subtiele bedankje na een plofkip-ban aan de supermarkt....

Deel dit via

Lees verder

Effie cases 2017

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2022 Effie Awards Nederland