Samenvatting
Samenvatting
In de vee-industrie heeft de plofkip misschien wel het ellendigste leven. Tegelijkertijd was dit het meest verkochte dier in de Nederlandse supermarkt. Daarom schudt Wakker Dier heel Nederland wakker. Met het frame plofkip stijgt het maatschappelijk debat tot grote hoogte. En het publiekelijke naming & shaming van individuele supermarkten heeft succes. Door de massale publiciteit en effectieve reclame besluiten de supermarkten om de plofkip vaarwel te zeggen. Zo krijgen elk jaar opnieuw ruim 145 miljoen kippen een beter leven. En dat is wereldwijd een unieke prestatie.
Juryrapport
juryrapport
Hier is een megaprestatie geleverd. In deze markt, met vijf grote supermarktconcerns als gatekeeper, is het zeer moeilijk om gedragsverandering te bewerkstelligen. Toch is het Wakker Dier gelukt. De plofkip is verdwenen uit de supermarkt dankzij een zeer consistent gevoerde campagne. En dat niet alleen, de hele keten - industrie, handel, retail - is in beweging gebracht, dat is nogal wat. Dankzij de doorslaggevende rol die communicatie heeft gespeeld is het bovendien gelukt de maatschappelijke discussie over (on)gezond eten en diervriendelijkheid aan te zwengelen.
De strategie is loepzuiver, de creatieve vertaling messcherp. Naming & shaming, oké, dat is een vorm van activistische powerplay waar niet iedereen van gecharmeerd is. Maar het heeft uitstekend gewerkt, zowel naar kopers (awareness) als inkopers (gedrag). De middelenstrategie is prima, alle sporen richting stakeholders zijn aangezet, tot en met het subtiele bedankje na een plofkip-ban aan de supermarkt....