Samenvatting
Samenvatting
NIVEA laat zien dat een klein creatief idee zeer effectief kan zijn. NIVEA wilde dit jaar met Moederdag emotionele waarde toevoegen, in plaats van de gebruikelijke prijs promotie in te zetten. Het idee was om een blanco NIVEA Silk Mousse fles, exclusief te koop bij Kruidvat, door kinderen te laten versieren voor Moederdag. De focus van de activatie lag volledig op het maximaliseren van mediawaarde. De activatie heeft alle verkoopcijfers overtroffen en NIVEA werd marktleider in categorie doucheproducten. Het mooiste cadeau voor je moeder maak je tenslotte zelf met NIVEA.
Juryrapport
Juryrapport
Een sympathieke moederdagactie: Nivea Silk Mousse in een ‘knutselverpakking’ waarop kinderen creatief los konden gaan. Het strategisch inzicht is simpel, maar helder: de leukste cadeaus zijn zelfgemaakte cadeaus. Nu eens geen prijskorting, maar waarde toevoegen aan moederdag, met een geslaagde koppeling op het product. Misschien niet heel origineel, maar wel op een leuke en effectieve manier uitgevoerd (hoewel het volume van 30.000 nu ook weer niet heel veel is). Dit soort merken zijn vaak gebonden aan het communicatiedictaat vanuit het moederbedrijf. Binnen die strakke marges is dit een verrassende en effectieve campagne.
Wat de case sterk maakt, is dat de commerciële resultaten niet aan prijskortingen te danken zijn, zoals in deze categorie meestal het geval is. Daar zat overigens een kleine onduidelijkheid: in de casebeschrijving staat dat de flessen voor het volle bedrag zijn verkocht, terwijl bleek dat Kruidvat (de keten die een grote rol heeft gepeeld in de...