Samenvatting
Samenvatting
Nederlanders kochten alles al online, maar hun fiets nog niet. Fietsenwinkel.nl heeft in korte tijd dit gedrag doorbroken en is toonaangevend marktleider geworden. Met een campagne waarin branding, relevantie en service centraal staan, maakte het een reuzensprong in merkbekendheid. Het merk verdubbelde in 1,5 jaar tijd en het marktaandeel verdrievoudigde. Tijdens de afgelopen 12 maanden werden er meer fietsen verkocht dan in alle 7 jaren daarvoor tezamen! Zo maakten we van een functionele oriëntatiesite een sterk online retailmerk dat de norm is geworden bij het kopen van een fiets.
Juryrapport
juryrapport
Het resultaat dat fietsenwinkel.nl heeft behaald is geweldig. Een deel van het effect is toe te schrijven aan de boost in de markt voor e-bikes, maar zeker ook een groot stuk aan de communicatie, zo tonen de cijfers aan. De Test Centers hebben een belangrijke rol gespeeld. Juist voor deze fysieke outlets is communicatie belangrijk, want omdat die zich meestal aan de rand van de stad bevinden moet de consument er een drempel voor over geholpen worden.
Helaas is er geen onderscheid gemaakt in de online en offline fietsenmarkt. De vraag is daardoor: ís fietsenwinkel.nl de shift naar online verkoop, of profitéren ze ervan? Maar zelfs als dat laatste het geval zou zijn, dan nog zijn de resultaten spectaculair.
De communicatie is functioneel en getuigt van lef. Zeulen met zo’n enorme doos, het is een verrassende advertising property. De rol van de hoofdpersoon is wel wat gek: eerst is hij de bezorger, en vervolgens werkt hij in het Test Center. Maar wat maakt het uit, zijn...