Samenvatting
Samenvatting
De Maestro Burger campagne keert het tij voor McDonald’s. Eten is emotie, en daar zet de campagne vol op in. Met impact en een nieuwe stijl - verrassend, verleidelijk en echt – toont McDonald’s leiderschap. De keuze voor kwaliteit in strategie, creatie en middelen betaalt zich uit. De creatie scoort significant op alle KPI’s. De Maestro Burger trekt Occasionals weer naar McDonald’s. Ondanks zijn hoge prijs vliegt de Maestro over de toonbank, laat het marktaandeel weer stijgen en zorgt voor de hoogste gemiddelde kassa-aanslagen ooit. Een waar meesterstukje van McDonald’s.
Juryrapport
In een markt vol hamburgerrestaurants, hipster-foodies en nieuwe hoogwaardige producten zit een keten die inzet op euroknallers compleet in de verkeerde hoek. Via een heldere strategie en een mooie strakke campagne - en uiteraard het goed getimede nieuwe product - weet McDonald’s zich toch succesvol in die markt in te vechten. Het creatieve concept en de voor McDonald’s verfrissende middelenmix doen hun werk uitstekend, ook al lijken de elementen in de campagne soms te weinig met elkaar geïntegreerd.
De Maestro en de communicatie rondom deze ‘betere burger’ hebben ervoor gezorgd dat McDonald’s de spiraal van altijd maar weer die goedkope burgers heeft kunnen doorbreken. De keuze voor twee fasen - food-appeal en story telling/beleving - werkt. De creatieve uitwerking is goed: meerdere zintuigen worden geprikkeld, de emotie en food-beleving zijn succesvol gekoppeld. Wel een kleine kanttekening: de millenials als doelgroep, dat is wel heel erg old school. Binnen die enorm grote...