Op 13 mei openen we officieel het nieuwe Effie-seizoen tijdens EffieFest. Op deze dag vieren we effectieve marketing en communicatie en blikken we samen vooruit op een nieuw Effie-jaar. In aanloop naar EffieFest vragen we een aantal winnaars van vorig jaar om terug te kijken op hun overwinning: wat heeft een Effie hen gebracht en welke tips hebben zij voor nieuwe inzenders?
Dit keer spreken we met Lidewij Baneke (Campagne Lead) en Eva Vermeulen (Manager Campagne Marketing) van HEMA. Zij wonnen afgelopen jaar een Gouden Effie in de categorie Merk voor de case 'Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd'.
Wat betekent deze award voor jou persoonlijk en voor jullie team?
We zijn ontzettend trots, we kwamen immers van ver. Er was jarenlang beperkt geld en tijd geïnvesteerd in de organisatie, het merk en de producten. Dat was duidelijk merkbaar. Het merk zat dan wel verankerd in het collectieve geheugen van Nederland, maar wat heb je daaraan als je de relevantie hebt verloren en de klant steeds minder vaak koopt?
Sinds 2022 hebben we alles op alles gezet om het tij te keren; op weg om van HEMA weer écht HEMA te maken. Alle teams gingen hard aan de slag op basis van de nieuwe koers. En met succes!
Dat we in 2024 dan een Gouden Effie winnen op de ingezette koers en marketingaanpak is voor ons als marketingteam - en als HEMA als totaal - de kers op de tompouce.
Hoe heeft het winnen van een Effie jullie bedrijf of merk beïnvloed?
Het is natuurlijk altijd mooi als vakgenoten en een kritische jury je belonen met de fel begeerde Gouden Effie. Het is nogmaals de bevestiging van wat we zelf ook zien; de consistente koers & campagne-aanpak werpt zijn vruchten af. Zo zeer dat wij nu gerust en collectief durven zeggen: HEMA is weer echt HEMA.
Wanneer dacht je dat deze case wel eens kans zou maken op een Effie?
We zien aan de reacties van onze klanten én aan het commerciële resultaat dat we met HEMA de juiste weg zijn ingeslagen. Wat dat betreft waren we optimistisch. Het samenstellen van de case was echter zo’n klus (van het verzamelen van alle data tot het schrijven van een kloppend en goed lopend verhaal) dat de twijfel alsnog toesloeg. Na avonden doorhalen waren we er In ieder geval van overtuigd dat we het niet beter konden doen. Of we een kans zouden maken, daar bleven we onzeker over. Maar dat we heel graag wilden winnen stond als een paal boven water. We hebben enorm hard gewerkt aan de nieuwe koers én aan het schrijven van de case. De Gouden Effie voelt als een kroon op dat werk!
Wat was de sleutel tot het succes van jullie case?
Om weer echt HEMA te worden moesten we werkelijk alles anders doen. Van assortiment tot verpakkingen, en van onze winkels tot onze campagnes. Dat hebben we gedaan vanuit onze core en de kracht van het merk HEMA. En daar zit wat ons betreft de sleutel tot het succes van onze case.
Heb je tips voor anderen die in de toekomst een Effie willen winnen?
Uiteraard moet je veel gegevens tot je beschikking hebben, het nieuwe formulier dwingt je tot het leveren van veel informatie en onderbouwing. Maar ons grootste leerpunt was: werk eerst de ruwe verhaallijn uit (daar hebben wij ook hulp van buiten bij gehad) en ga dan om tafel met je collega’s hoe je alles goed kan onderbouwen.
Wil je meer horen over deze succesvolle campagne? Koop dan snel je tickets voor EffieFest! De plek waar je leert over merkbouw, gedragsbeïnvloeding en impactvolle proposities – rechtstreeks van de makers van de succesvolle Effie-cases.