Op 13 mei openen we officieel het nieuwe Effie-seizoen tijdens EffieFest. Op deze dag vieren we effectieve marketing en communicatie en blikken we samen vooruit op een nieuw Effie-jaar. In aanloop naar EffieFest vragen we een aantal winnaars van vorig jaar om terug te kijken op hun overwinning: wat heeft een Effie hen gebracht en welke tips hebben zij voor nieuwe inzenders?
Dit keer spreken we Irene Harte, Founder and Head of Account& Project bij The Creative Shopping Center. Zij wonnen een zilveren Effie in de categorie Impactvolle Propositie voor de case: Mijn Albert Heijn Premium. Ze vertelt over hoe alle disciplines van alle verschillende partijen samenkomen bij deze ultieme teamprijs.
Wat betekent deze award voor jou persoonlijk en voor jullie team?
Effie maakt van een communicatiecase een echte businesscase. Een case waarbij alles moet kloppen en samenkomen. Van techniek, data, propositie tot en met creativiteit. Dat is een spel tussen verschillende expertises aan klantzijde maar ook tussen klant en de verschillende bureau’s. Dat maakt het ook een ultieme team prijs. Dit integreren van disciplines is precies de essentie van ons bureau en de samenwerking met Albert Heijn, en dat maakt ons extra trots.
Hoe heeft het winnen van een Effie jullie bedrijf of merk beïnvloed?
Het is een bewijs dat ons samenwerkingsmodel (met klanten en verschillende bureau’s) heel effectief is, zowel binnen Albert Heijn als bij ons intern.
Wanneer dacht je dat deze case wel eens kans zou maken op een Effie?
De mijlpaal van 1 miljoen betalende loyaliteitsklanten gaf ons een gevoel, dit is echt een prestatie in Nederland. Gedurende het schrijven van de case en verzamelen van alle data ging voelde je hoe compleet het was en dat het ook klopte.
Wat was de sleutel tot het succes van jullie case? Samenwerken met klant op een niet traditionele bureau klant relatie manier.
We waren gezamenlijk owner van de belangrijkste (business) KPI’s. Dan deel je de successen maar ook de minder succesvolle zaken en kan je direct bijsturen en optimaliseren.
Heb je tips voor anderen die in de toekomst een Effie willen winnen?
Begin op tijd met het verzamelen van alle data, je hebt echt de tijd nodig om een ronde case te schrijven. Bepaal van tevoren wat en hoe je de campagne meet, probeer dat in te richten en ook consequent vast te houden. En als je start met het schrijven van de case: schrijf eerst een storyline, als die rond is, dan de diepte in qua cijfers.
Wil je meer horen over het verhaal van deze effectieve campagne? Koop dan snel je tickets voor EffieFest! De plek waar je leert over merkbouw, gedragsbeïnvloeding en impactvolle proposities – rechtstreeks van de makers van de succesvolle Effie-cases.