Samenvatting
Titel
SNS Monnie
Uitdaging
Zorg voor een significant hogere instroom van SNS Jeugd Betalen. Draag tegelijkertijd bij aan de maatschappelijke doelstelling om kinderen te leren omgaan met geld en laat het merk hiervan profiteren.
Inzicht
Nu geld steeds digitaler wordt, weten kinderen niet meer wat geld is. Zorgelijk, vinden ouders, want jong geleerd is oud gedaan. Kinderen willen er best meer van weten, maar dan wel op een leuke manier.
Idee
Word een MonnieMaster met Monnie. Een vrolijk nijlpaardje dat digitaal geld ‘tastbaar’ maakt en kinderen leert omgaan met geld, zoals betalen en sparen. Aangevuld met een crossmediaal platform met tips, tricks en kwisjes.
Resultaat
De instroom overtreft alle prognoses. Een maand eerder dan gepland is SNS door de voorraad Monnies heen. De maatschappelijke doelstelling wordt ruimschoots overtroffen en de merkcijfers springen omhoog.
Waarom Effie-waardig?
Kinderen weten niet meer wat geld is. En als kleinere bank is het lastig om jonge klanten te werven. Twee problemen die niet direct in elkaars verlengde liggen. Tóch is SNS erin geslaagd om met één heel slimme, relevante oplossing beide problemen te tackelen. Door een rationele aanpak te verpakken in een emotionele toy. Monnie is een geweldig leuk hebbeding dat kinderen succesvol off- en online de betekenis van geld bijbrengt. Het heeft SNS geen windeieren gelegd: de campagne moest wegens overweldigend succes voortijdig stopgezet worden.
Kenmerken
Merknaam + product/service
Maak van je kind een MonnieMaster
Campagneperiode
Plan Q2 2021, maar door overweldigend succes na twee maanden voortijdig stopgezet.
Uitgangspositie
Een overzicht van het concept & plan
Concept
Hoe breng je als ouder je kinderen de waarde van geld bij? En als ze al zóveel moeten leren, hoe doe je dat dan op een leuke, speelse manier? Daarom introduceert SNS het platform: Word ook een MonnieMaster met Monnie.
Monnie
Monnie is een fysieke toy, een vrolijk paars nijlpaardje met een hoge aaibaarheidsfactor (emotie) en financieel talent (ratio). Monnie werkt als volgt:
- Digitaal geld wordt ‘tastbaar’ doordat kinderen met de SNS Monnie app op de telefoon van de ouder daadwerkelijk euromunten en -briefjes naar Monnies buik kunnen swipen. Monnie telt ze op bij het saldo en laat op zijn buik zien hoeveel geld je kind heeft.
- Monnie kan digitale spaarpotjes maken. Voor elke spaarwens een eigen potje.
- Handig: Monnie zorgt ervoor dat je het zakgeld niet vergeet.
- Schud je Monnie door elkaar? Dan wordt hij wakker en laat hij zien hoeveel geld je kind heeft.
- Bovendien is Monnie ook een klok, een wekker en een nachtlampje, waardoor Monnie...
Ambitie
Welke uitdaging en/of ambitie ligt aan de basis van de campagne?
Marktcontext
Het bankenlandschap in Nederland wordt gedomineerd door de drie grootbanken, te weten Rabo, ING en ABN AMRO. Zij verdelen het grootste deel van de taart, daar achter volgt de Volksbank met onder meer de bankmerken SNS, ASN en Regiobank, die ieder vanuit een eigen invalshoek de markt benaderen. Daarnaast zijn er nog kleinere spelers als Triodos, Knab en Van Lanschot met hun eigen klantprofielen.
Binnen de Volksbank, anno 2021 nog volledig in handen van de overheid, is SNS het grootste bankmerk met de langste historie. De bank is in 1817 als Nutsspaarbank opgericht vanuit ideële overwegingen ter ‘emancipatie’ van de gewone man, die tot dan toe door het ontbreken van spaarvoorzieningen nauwelijks een financiële buffer had en dus een ongewisse toekomst tegemoetging. Zo ontstond de eerste Nederlandse spaarbank, die vanaf het eerste moment ook aandacht had voor educatie van jong en oud. Tot ver in de...
Strategie
Welke inzichten en keuzes gaven sturing aan de activiteiten?
Markt-/categorieinzichten
Basisschoolleerlingen en hun leerkrachten geven aan dat er op school maar beperkt aandacht is voor financiële educatie. Maar…bekend is dat als er op jonge leeftijd aandacht besteed wordt aan geld en het omgaan met geld, dit een positief effect heeft op het financiële gedrag als volwassene. Wie als kind niet van zijn of haar ouders heeft geleerd hoe met geld om te gaan, heeft later drie keer zo vaak betalingsproblemen (bron: Nibud). Kortom: jong geleerd, oud gedaan.
Consumenteninzicht
Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen leren omgaan met geld en dat ze de waarde en betekenis van geld kennen. In deze tijd is dat best lastig. Immers, contant geld wordt steeds minder gebruikt en kinderen zien nauwelijks meer dat er geld binnenkomt en uitgaat. Ouders worstelen met de vraag hoe ze hun kinderen kunnen leren omgaan met alle vormen van geld, zowel contant als digitaal. Hoe doe je dat, als ze...
Resultaten
Een overzicht van de resultaten van de case
Maatschappelijke/klantresultaten voor de Monnie-campagne
Doelstelling |
Uitgangssituatie |
Target |
Resultaat |
Boven target |
Het percentage ouders dat regelmatig (maandelijks of vaker) met hun kind samen digitaal betaalt, is toegenomen |
28% |
33% |
34% |
+1 procentpunt |
Het percentage kinderen dat precies weet hoeveel er op hun betaalrekening staat |
23% |
33% |
46% |
+13 procentpunt, een verdubbeling t.o.v. uitgangssituatie én doelstelling |
Het percentage kinderen dat precies of ongeveer uitrekent hoe lang je moet sparen om iets te kopen |
17% |
33% |
44% |
+11 procentpunt, en eveneens een verdubbeling t.o.v. uitgangssituatie én doelstelling |
Bron: Monnie 1-meting, Miles research
Conclusie: SNS heeft de maatschappelijke doelstelling om ouders en kinderen meer financiële kennis bij te brengen ruimschoots gehaald.
Commerciële resultaten
Doelstelling |
Uitgangssituatie | Target | Resultaat |
Boven target |
Instroom... JuryrapportAmbitieContant geld verdwijnt met rappe schreden uit de dagelijkse praktijk. Betalen doe je met een pas, een app of via internet. Kinderen krijgen daardoor amper een indruk van de waarde van geld, constateerde SNS Bank, en ouders hebben moeite dit uit te leggen. Die handschoen pakte SNS op, als de bank die van oudsher stevig inzet op financiële educatie, maar ook de bank (onderdeel van de Volksbank) die slechts een kleine stem in de markt heeft die gedomineerd wordt door drie grootbanken (Rabo, ING, ABN). Desondanks zette SNS de campagne in om de instroom van nieuwe jeugdklanten naar 675 per maand te verdubbelen (wetende dat een kinderrekening vaak de basis voor een langdurige klantrelatie is) en ook de bijvangst te vergroten (meer producten per klant en meer instroom volwassenen). Onduidelijk is ten opzichte van welke periode die 675 nieuwe jeugdklanten een verdubbeling zijn. Naast het commerciële doel werden ook merkdoelstellingen geformuleerd (bekendheid, houding en overweging)... Quick links partners De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door: Copyright © 2024 Effie Awards Nederland |