Samenvatting
Titel
KPN SuperWifi. KPN zet een nieuwe norm in de markt met SuperWifi. Wifi die verder gaat waar andere Wifi stopt.
Uitdaging
De mentale en commerciële positie van KPN staat al een aantal jaar onder druk. Met boven in de markt de druk van marktleider Ziggo en onder zich scherp geprijsde challengers als Tele2 en T-mobile.
Inzicht
De strijd in de markt wordt gevoerd op internetsnelheid en prijs. Het gaat echter niet om hoe snel het internet je huis binnenkomt, maar om de kwaliteit van je wifi. Overal in huis. Heel herkenbaar.
Idee
KPN introduceert SuperWifi. Wifi die verder gaat waar andere wifi stopt. Met de speciaal voor KPN ontwikkelde SuperWifi punten (wifi-versterkers) heb je echt overal in huis supergoeie wifi. Eindelijk.
Resultaat
SuperWifi is vanaf de start een groot succes. KPN stelt een nieuwe norm en claimt mentaal leiderschap. Met sterke groei in de hele merkfunnel, verdubbeling van de salestarget, instroom van hoogwaardige klanten en concurrenten die de propositie kopiëren.
Waarom Effie-waardig?
Met SuperWifi draait KPN de norm om in de residential markt, van snelheid en prijs naar kwaliteit. Het gaat niet om hoe snel internet je huis binnenkomt, maar om de kwaliteit van je wifi. Overal in huis. Met SuperWifi introduceert KPN wifi die verder gaat waar andere wifi stopt. Eindelijk overal in huis supergoeie wifi. KPN pakt het mentale leiderschap en dicteert de categorie met een impactvolle groei in de gehele merkfunnel, verdubbeling van de salestarget, instroom van nieuwe hoogwaardige-klanten en concurrenten die de propositie kopiëren. Iedereen wil nu SuperWifi!
Kenmerken
CAMPAGNEPERIODE
10 februari 2020 - 31 december 2020Uitgangspositie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Ambitie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Strategie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Resultaten
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Juryrapport
Ambitie
De telecommarkt is bepaald geen makkelijke markt. Weinig productonderscheid, snoeiharde concurrentie. De mentale en commerciële positie van KPN in deze markt stond al jaren onder druk: het marktaandeel daalde en de churn was fors. Marktleider in de ‘thuis-markt’ Ziggo timmert stevig aan de weg (ook letterlijk door de uitrol van GigaNet), en ook de challengers onder KPN (Tele2, T-Mobile) roeren zich danig. KPN wordt gezien als betrouwbaar, Nederlands, degelijk en relatief duur. Onder niet-klanten leeft het idee dat het netwerk van KPN ouderwets is. Bovendien kon het bedrijf niet goed tippen aan de Power Promise en GigaNet-belofte van Ziggo (ondanks dat eind 2019 nog slechts 40% van de huishoudens in Nederland daadwerkelijk over een glasvezelaansluiting beschikte). De nieuwe SuperWifi- propositie moest het tij keren. Commercieel wilde KPN de dalende trend op omzet en volume stoppen en minimaal 10% plussen op de sales door vooral hoogwaardige klanten (gezinnen,...
De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door: