Samenvatting
Titel
Hoe de Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd
Uitdaging
Een nieuwe communicatieve platformgedachte moet de structurele omzetdip ombuigen en heel Nederland (25+) vanuit de emoties van de Oudejaarsdag weer motiveren tot de aankoop van Oudejaarsloten.
Inzicht
De Oudejaarstrekking is in omvang en sentiment anders dan de maandelijkse trekkingen. Nederland staat meer open voor emotionele verhalen en verbindende sentimenten zijn in december extra relevant.
Idee
Met de platformgedachte/big idea wordt de hoofdprijs ondergeschikt aan emotie. Een creatieve route die we vanuit een consistente conceptuele invulling jaarlijks vernieuwen in plot, thema en hoofdrol.
Resultaat
De Oudejaarstrekking werd een spektakelstuk. Het spraakmakende platformidee realiseerde jaar op jaar groei naar een omzetrecord in 2020! De favoriet van Nederland met drie Loeki’s op rij!
Waarom Effie-waardig
Staatsloterij neemt in 2018 de gok om de communicatiestrategie voor dé campagne van het jaar compleet te disrupten. De jarenlange aankooptrigger – de hoofdprijs – staat de hoofdrol af aan universele decemberemoties verpersoonlijkt in een diertje. De emotionele invulling vanuit de nieuwe platformgedachte vertolkt het op dat moment heersende Oudejaarssentiment. Onze lieve diertjes veroveren de harten van de Nederlanders. Zo blaast de optimale mix van consistentie én vernieuwing de Oudejaarstrekking nieuw leven in en bouwt structureel aan merk/brand behavior/business. Resulterend in een ieder jaar groeiende omzet in een gestagneerde loterijmarkt.
Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Staatsloterij - De Oudejaarstrekking bestaat sinds 1992 en is een decembertraditie te noemen, maar wel een traditie die vanaf 2012 tot 2017 onder druk stond.
Campagneperiode
Uitgangspositie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Ambitie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Strategie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Resultaten
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.