Terug naar cases overzicht

Hoe de staatsloterij oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd

Maatschappelijke campagne 2018 - Effie Awards 2021

Hoe de staatsloterij oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd - Banner - Effie Awards Nederland

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitgangspositie
Ambitie
Strategie
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgevers

NEDERLANDSE LOTERIJ

Bureau's

TBWA\NEBOKO
MINDSHARE GREENHOUSE

Samenvatting

Titel

Hoe de Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd

Uitdaging

Een nieuwe communicatieve platformgedachte moet de structurele omzetdip ombuigen en heel Nederland (25+) vanuit de emoties van de Oudejaarsdag weer motiveren tot de aankoop van Oudejaarsloten.

Inzicht

De Oudejaarstrekking is in omvang en sentiment anders dan de maandelijkse trekkingen. Nederland staat meer open voor emotionele verhalen en verbindende sentimenten zijn in december extra relevant.

Idee

Met de platformgedachte/big idea wordt de hoofdprijs ondergeschikt aan emotie. Een creatieve route die we vanuit een consistente conceptuele invulling jaarlijks vernieuwen in plot, thema en hoofdrol.

Resultaat

De Oudejaarstrekking werd een spektakelstuk. Het spraakmakende platformidee realiseerde jaar op jaar groei naar een omzetrecord in 2020! De favoriet van Nederland met drie Loeki’s op rij!

Waarom Effie-waardig

Staatsloterij neemt in 2018 de gok om de communicatiestrategie voor dé campagne van het jaar compleet te disrupten. De jarenlange aankooptrigger – de hoofdprijs – staat de hoofdrol af aan universele decemberemoties verpersoonlijkt in een diertje. De emotionele invulling vanuit de nieuwe platformgedachte vertolkt het op dat moment heersende Oudejaarssentiment. Onze lieve diertjes veroveren de harten van de Nederlanders. Zo blaast de optimale mix van consistentie én vernieuwing de Oudejaarstrekking nieuw leven in en bouwt structureel aan merk/brand behavior/business. Resulterend in een ieder jaar groeiende omzet in een gestagneerde loterijmarkt.

Hoe de staatsloterij oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd - Banner - Effie Awards Nederland

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Staatsloterij - De Oudejaarstrekking bestaat sinds 1992 en is een decembertraditie te noemen, maar wel een traditie die vanaf 2012 tot 2017 onder druk stond.

Campagneperiode
6 december 2018 t/m 31 december 2020
 

Uitgangspositie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Ambitie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

 

Strategie

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Resultaten

Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.

Juryrapport

Deel dit via

Lees verder

Effie cases 2021

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2022 Effie Awards Nederland