Terug naar cases overzicht

HAK - Het helpende bord

Impactvolle Proposities - Effie Awards 2021

HAK - Het helpende bord - Banner - Effie Awards Nederland

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitgangspositie
Ambitie
Strategie
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

HAK

Bureau

DDB UNLIMITED
PHILIP POST PRODUCTION AMSTERDAM
CREATIVE VENUE
THE HUMBLEBRAG
WAGENINGEN UNIVERSITY & RESEARCH (WUR)
EARFORCE
VOEDINGSSTIJL
WAARMAKERS STUDIO
ROYAL GOEDEWAAGEN
FOOD X CREATIVITY
EGOTRIBE

Samenvatting

Titel

Hoe HAK wél de groenten van haar bord laat eten.

Uitdaging

Hoe kan HAK haar missie waarmaken om Nederland meer groente te laten eten én tegelijkertijd de vergrijzing onder zijn doelgroep tegengaan, door ook jongere moderne eters aan te spreken?

Inzicht

60% van de kinderen eet te weinig groente. Wetenschap toont aan dat voor we een hap genomen hebben, we al hebben ‘geproefd’ met onze ogen. Hoe we groente opdienen beïnvloedt dus hoe veel en graag ze het eten

Idee

Het Helpende Bord. Ontworpen aan de hand van de wetenschap. Om met gebruik van slimme nudging-technieken kinderen (en zo ook hun ouders) te helpen meer groente te eten.

Resultaat

Het Helpende Bord werd – ondanks Covid-19 – een bestseller bij de Bijenkorf. En voorpaginanieuws in Nederland. Deze innovatie wist ook de (merk)waarde van HAK onder moderne eters te verhogen. 

Waarom Effie-waardig

Het oer-Hollandse HAK heeft een ambitieuze missie om Nederland meer groente te laten eten. Om dit te helpen verwezenlijken, werd niet gekozen voor traditionele reclame. Maar voor échte innovatie, op een voor HAK ook nog eens onbekend terrein. Dit lef werd beloond.

Het Helpende Bord, met zijn slimme wetenschappelijke nudging-technieken, zorgde voor echte impact. Waarbij maatschappelijk en commercieel resultaat ook nog eens hand in hand gingen.

HAK - Het helpende bord - Banner - Effie Awards Nederland

Kenmerken

Campagneperiode
14 december 2020 t/m 30 juni 2021

Uitgangspositie

EEN OVERZICHT VAN HET CONCEPT & PLAN

Propositie concept

Propositie-concept: een intelligent bord op basis van wetenschappelijke nudging-technieken

In samenwerking met Wageningen University & Research is er onderzoek gedaan naar welke nudging-technieken het meest effectief zijn om kinderen te helpen meer groente te eten. Deze stonden aan de basis bij het ontwerpen van het bord. De volgende nudges zijn hier toegepast:

1. Spiegelen

Het brein van een kind spiegelt zich continu aan zijn of haar ouders. Ze doen niet wat jij zegt, ze doen wat jij doet. Het bord is daarom niet vrolijk en van plastic, maar van keramiek en rond, net als dat van de ouders en verzorgers. Dit zorgt ervoor dat een kind het gezonde eetgedrag van de ouders makkelijker volgt.

2. Meer = meer

Als er meer van iets op je bord ligt, eet je er automatisch ook meer van. Een verdieping in het bord zorgt ervoor dat er meer groente kon worden geserveerd, zonder dat het meer lijkt. De groenten serveer je dus altijd...

Ambitie

WELKE UITDAGING & AMBITIE LIGT AAN DE BASIS VAN DE CAMPAGNE?

Marktcontext

Ondanks alle overheidscampagnes groenteconsumptie nog steeds veel te laag

Alle consumenten, ook de jongere en moderne eters, eten nog steeds veel te weinig groente. Want hoewel het soms door alle kookboeken en Insta foodies lijkt dat we steeds gezonder zijn gaan eten, zijn de feiten anders. We eten met z’n allen nog steeds véél te weinig groente, terwijl we allemaal weten dat groente gezond voor ons is. De inname van voldoende groente is belangrijk omdat het een bron is van vitaminen, mineralen en vezels. Op de korte termijn heeft dit een positieve invloed op de stoelgang en het verzadigingsgevoel, op de lange termijn hangt het samen met een lager risico op chronische ziekten (bron: WHO, Voedingscentrum). Ondanks alle inspanningen – zeker ook vanuit de overheid – om meer groente op tafel te krijgen, eten we nog steeds maar 134 gram per dag. Dit is nog heel ver verwijderd van de aanbevolen dagelijkse...

Strategie

WELKE INZICHTEN EN KEUZES GAVEN STURING AAN DE ACTIVITEITEN?

Markt/categorie inzichten

Consumentenbehoefte: we willen allemaal graag meer groente eten, maar hoe?

Nederlanders willen wel graag meer groente eten, maar weten niet hoe (bron: Onderzoek Hoe eet Nederland groente van Blauw, 2017). Dit heeft er tot dusver toe geleid dat men nog steeds veel te weinig groente eet. HAK’s missie om Nederland te helpen meer groente te laten eten is dus super relevant.

Inzicht: jong geleerd is oud gedaan

“Eetpatronen laten zich moeilijk op oudere leeftijd veranderen. Terwijl, als je kinderen jong leert groenten en fruit te eten, ze dat ook doen als ze volwassen zijn, weten we uit onderzoek.” Aldus hoogleraar cognitieve psychologie van eten Chantal Nederkoorn van Maastricht University (Trouw, 2021). We kiezen daarom bewust voor jonge kinderen (en hun ouders) als doelgroep. Met als voordeel dat deze doelgroep ook nog eens exact de groep is die HAK graag wil aanspreken: de moderne eters.

Conventie:...

Resultaten

EEN OVERZICHT VAN DE RESULTATEN VAN DE CASE

Commercieel resultaat

Het Helpende Bord ondanks Covid-19 officiële ‘bestseller’ bij de Bijenkorf!

Ondanks dat de Bijenkorf zijn deuren moest sluiten tijdens het grootste gedeelte van de campagne, was de verkoop van Het Helpende Bord een groot succes en overtrof het alle verwachtingen. Ondanks de toch niet geringe prijs van € 12,95 én het feit dat de Bijenkorf het bord niet online heeft kunnen promoten vanwege Covid-19, kreeg het bord het officiële predicaat ‘bestseller’. De eerste batch was dan ook binnen no-time uitverkocht. En er moesten in totaal nog vele batches worden bijbesteld. Aanvankelijk was een verkoopperiode tot de zomer afgesproken en heeft de Bijenkorf wegens het succes van het bord besloten deze verder te verlengen.

Verkoop aantal Helpende Borden (oplage van batch 1: 480)

Doel: verkoop van eerste batch in 3 maanden en in totaal 1.000 Helpende Borden verkocht bij de Bijenkorf in eerste half jaar.

Resultaat

In 4 dagen was de...

Juryrapport

Ambitie

Het is een strijd die al decennia gevoerd wordt: we eten te weinig groente. Dat wil zeggen, de geadviseerde 250 gram per dag halen volwassenen zelden, en jonge kinderen komen hooguit tot 60 à 70 gram per dag (waar 100/150 gram het advies is). HAK wil uiteraard meer groente verkopen, maar profileert zich ook met een maatschappelijke missie: Nederlanders helpen  meer groente te eten. Dat is een fikse uitdaging, omdat het weliswaar sympathieke imago van het bedrijf ook wat ouderwets is en omdat te weinig jonge gezinnen - ‘moderne eters’ die vaker voor vers gaan - naar het conservenschap komen. Daarom besloot HAK niet op het eigen product in te zetten, maar op een innovatie die het eten van groente bevordert. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar het eetgedrag van kinderen en met toepassing van nudging-technieken werd het Helpende Bord ontwikkeld: een wit bord, net zo groot als dat van de ouders (kinderen willen hun ouders na-apen), en met een kuiltje waarin extra...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland