Samenvatting
Deze informatie is vertrouwelijk.
Kenmerken
Deze informatie is vertrouwelijk.
Uitgangspositie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Ambitie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Strategie
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Resultaten
Deze gegevens zijn gemarkeerd als vertrouwelijk.
Juryrapport
Ambitie
Nederland kent de hoogste supermarktdichtheid ter wereld (4.800 in 2019, oftewel: 0,26 m2 per inwoner). Jaarlijks doen we voor 53 miljard euro aan boodschappen, meer dan 70% daarvan in de supermarkt, en dan vooral bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus/Co-op, Aldi en Dirk, samen goed voor 86,4% van de markt. Een machtig blok waar je als challenger maar moeilijk tussen komt. Als nieuwkomer kun je dan maar beter uit een ander vaatje tappen, iets wat bijvoorbeeld Picnic en Hello Fresh doen, en sinds 2018 ook Crisp. Dit nieuwe bedrijf constateerde dat e-commerce weliswaar sterk is gegroeid de afgelopen jaren, maar dat de foodsector bij die groeicijfers flink achterblijft. Wetende dat de vraag naar duurzamer voedsel groeit, ontwikkelde Crisp een sterke propositie: met behulp van een bestel-app wil Crisp een marktplaats zijn tussen consument en pakweg 800 veelal kleine en middelgrote producenten en zodoende beter eten toegankelijk maken voor een groot publiek. De doelstellingen...