Terug naar nieuws overzicht

EffieFest 2024: de kick-off van het nieuwe Effie-jaar

Campus/Fest

26 juni 2024

Op 25 juni was de officiële kick-off van een nieuw Effie-jaar, tijdens EffieFest. De Effie's zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche en worden in 125 landen uitgereikt. Twintig nieuwe juryleden en 8 junior juryleden zijn officieel gepresenteerd tijdens dit kennisfestival. Winnaars en juryleden deelden hun inzichten over wat zij hebben geleerd van alle Effie-inzendingen en over de Effie Way Working.  


Prijswinnende KPN-case ‘Stukje van mij’
 
Keynote spreker Chantal van der Walle van KPN trapte af met de succesvolle merkcampagne ‘Stukje van mij’; winnaar van Grand Prix in Cannes en drie zilveren Leeuwen. Ze ging in op de route van merkidee naar een concrete campagne in hun de missie om het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van de gebruikers te verhogen. Met ‘Stukje van mij’ is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt om dit maatschappelijke thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’.  


Gouden Effie winnaar: Hertog Jan 
Sheldon Bont en Wouter Koot van The Valley deelden hoe een klein Limburgs biermerk uitgroeide tot de #1 in Nederland. Deze campagne is prijswinnend doordat ze een duidelijke positie innemen met hun kernboodschap ‘Uit liefde voor bier’, recht tegenover de grote groene concurrent en daar in alle communicatie aan vast te blijven houden. De succes ingrediënten van deze case:  

  • Staar je niet blind op de consument of de concurrent.  
  • Hou vast aan een langetermijnstrategie loont.  
  • En ‘consistency is key’. 


Gouden Effie Winnaar: Lay’s Iconic Restaurant Flavours 

De meest succesvolle Lay's introductie in Nederland werd door Mischa Schreuder van Fitzroy toegelicht. Co-branding was hierin de onderscheidende factor om een nieuwe smaakintroductie significant beter te laten presteren dan eerdere succesvolle introducties. Zijn take-aways van deze case:  

  • Durf als merk de grenzen op te zoeken om uiteindelijk je doelgroep te bereiken.  
  • Ook al komt een bureau met een idee wat nog nooit is gemaakt en moeilijk te realiseren, geef in eerste instantie toch het vertrouwen.  
  • Teamwork tussen bureau & klant maakt het verschil. 


Trends in Effectiviteit 
Hans Middelhoek vertelde vervolgens wat hem de afgelopen 5 jaar is opgevallen bij de Effies en wat we daarvan kunnen leren. Aan de hand van bekroonde Effie cases liet hij in een inspirerend betoog zien hoe je merken bouwt, gedrag verandert en marketing effectief inzet voor maatschappelijke doelen. Wat hij alle bezoekers meegeeft:  

  • Ontdek hoe je de effectiviteit van je marketing kan vergroten door op de lange termijn te focussen terwijl je op korte termijn scoort.  
  • Formuleer een heldere strategie om je merkbelofte waar te maken.  
  • Integreer maatschappelijke impact in je strategie.

Panel van strategen: Hoe maak je effectief werk? 
Boris Nihom (Dentsu Creative), Esther Overmars (Here) en Marc Leurs (DDB Amsterdam) sloten de middag af door een neutje te kraken, zo net voor de borrel. Ze vertelden aan de hand van hun eigen ervaringen, anekdotes en inzichten wat het werk effectief maakt. Rode draad was dat effectief werk hoeft niet alleen commerciële waarde te hebben, maatschappelijk waarde is net zo belangrijk. En je hoeft daar als merk niet per se tussen te kiezen. Maar dit moet wel aantoonbaar zijn en alles moeten wel op z’n plek vallen: strategie, creatieve idee en resultaten. De take-aways die ze meegeven:  

  • Denk bij elke campagne vooraf na of je deze zou kunnen inzenden voor een Effie en verzamel alles wat je daarvoor nodig hebt. 
  • Een inzending kost veel tijd en inspanning, maar het levert ook veel op, zoals inzicht in waarom iets heeft gewerkt, betere samenwerking en groei van het team. 
  • En een wijze raad: het nieuwe formulier is niet ingewikkelder, maar gewoon even wennen! 

Als laatste een vraag aan de zaal: ‘van welke merken ze dit jaar graag inzendingen zouden willen zien?’ Oproep aan Blokker, Picnic, Natuurhuisje, Vakantiediscounter, Swapfiets (categorie CX) en HEMA om deze handschoen op te pakken. We zijn benieuwd! 

Ook een Effie winnen? De inzending voor de Effie Awards is nu geopend 
Inzenden voor de Effie Awards kan tot en met 26 augustus. De bekendmaking en uitreiking van de awards zal plaatsvinden op 14 november 2024 in Circa. Voor meer informatie over de Effie Awards, het indienen van cases en alle deadline, bezoek de website van de Effie awards. https://effie.nl/  

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland