Terug naar nieuws overzicht
Alles begint bij een sterke band tussen bureau en adverteerder
07 mei 2025
Op 13 mei openen we officieel het nieuwe Effie-seizoen tijdens EffieFest. Op deze dag vieren we effectieve marketing en communicatie en blikken we samen vooruit op een nieuw Effie-jaar. In aanloop naar EffieFest vragen we een aantal winnaars van vorig jaar om terug te kijken op hun overwinning: wat heeft een Effie hen gebracht en welke tips hebben zij voor nieuwe inzenders?
Dit keer spreken we met Emma Hasenbos, strategist bij DDB Amsterdam over de Effie-case 'Iedereen verdient een mooie kerst'. Winnaar van een Zilveren Effie in de categorie Gedrag Kort en een Bronzen Effie in de categorie Maatschappelijk. Met een foto van het hele team. Want, een Effie win je nooit alleen!
Wat betekent deze award voor jou persoonlijk en voor jullie team?
De twee (!) Effies én Maatschappelijke plus waren een absolute kers op de taart van alle inspanningen die onze teams hebben geleverd en de mooie ontwikkeling die we als bureau en adverteerder samen hebben gemaakt.
Hoe heeft het winnen van een Effie jullie bedrijf of merk beïnvloed?
De campagne was best een spannende stap voor Kruidvat, die normaal gesproken alleen commerciële doelstellingen aan haar campagnes koppelt. De mooie resultaten en het winnen van de case was zowel een beloning als een motivatie om hiermee door te gaan. Voor DDB was dit tevens een inspirerende businesscase voor andere en potentiële nieuwe klanten.
Wanneer dacht je dat deze case wel eens kans zou maken op een Effie?
Het bleef uiteraard de hele avond spannend, zeker met de andere sterke maatschappelijke campagnes van dat jaar. Voor ons had de case natuurlijk allang gewonnen door de mooie resultaten voor het Armoedefonds en alle gezinnen die we hebben kunnen helpen.
Wat was de sleutel tot het succes van jullie case?
Het begint bij een sterke band tussen bureau en adverteerder. Korte lijnen en verder kijken dan commercieel succes. Het vertrouwen in elkaar en samen écht iets goeds willen doen. De emotionele betrokkenheid bij de materie en het vertrek vanuit de purpose van Kruidvat maakte dat, zowel aan de kant van Kruidvat als DDB, de teams extra gemotiveerd waren.
Heb je tips voor anderen die in de toekomst een Effie willen winnen?
Allereerst; meten is weten! Al helemaal bij de Effies waar effectiviteit op #1 staat. Ook als je twijfelt of een campagne ooit Effie waardig zou kunnen zijn, loont het de data bij te houden. Je weet nooit welke onverwachte successen de kop op steken. En pas met data word je impact inzichtelijk en duidelijk of de impact ook echt het gevolg van je creatie en strategie is.
En tot slot, doe het samen. Het schrijven van een case is veel werk, begin daarom op tijd met een narratief en plan tijdig feedback momenten met elkaar in. Enneh, geniet er ook een beetje van, voor je het weet is de uitreiking!
Wil je meer horen over deze succesvolle campagne? Koop dan snel je tickets voor EffieFest! De plek waar je leert over merkbouw, gedragsbeïnvloeding en impactvolle proposities – rechtstreeks van de makers van de succesvolle Effie-cases.