Samenvatting
Titel
XTACY. Daar zit een luchtje aan.
Uitdaging
XTC-productie leidt tot grote risico’s: van afgeperste boeren tot milieuschade en zelfs ontploffingsgevaar. Het OM wil daarom XTC-labs en -afvaldumpingen opsporen, maar capaciteit is een probleem.
Inzicht
XTC drugslabs en -dumpingen worden gekenmerkt door een typische anijsachtige geur.
Idee
Als we burgers bewustmaken van de typische geur, vergroten we de opsporingscapaciteit met zo’n 17 miljoen speurneuzen. Dit doen we door de typische geur uit te brengen als een nieuwswaardig parfum: XTACY.
Resultaat
De lancering van XTACY leidde tot 25 miljoen media impressies en € 989.000,- mediawaarde. 32 gemeenten vroegen middelen aan om zelf een XTACY-actie te organiseren. Na de campagne is het aantal opgespoorde labs met 15% gestegen.
Waarom Effie-waardig
Gebaseerd op het inzicht van de kenmerkende geur van XTC-productie en -afval, ontwikkelden we een “geur-campagne”. We brachten het XTACY parfum uit en lanceerden het met een opvallende PR-aftrap in de hoofdstad van de grootste drugsprovincie: Den Bosch. Daarnaast maakten we een toolkit voor gemeenten, zodat zij deze ‘aftrap-actie’ gemakkelijk lokaal konden herhalen.
De aanpak bleek zeer succesvol: XTACY genereerde vrijwel zonder budget een media-waarde van €989.000,- en binnen 6 maanden vroegen 32 gemeenten en 2 politiecorpsen de toolkit aan.
Zo werd XTACY een campagne die zichzelf letterlijk en figuurlijk verspreidt.
Juryrapport
Ambitie
Nederland heeft geen beste reputatie als het gaat om XTC. Er wordt in ons land steeds meer van deze drug geproduceerd. XTC-producerende labs (vaak middenin woonwijken, vooral in Noord-Brabant) leveren grote gevaren op voor de volksgezondheid. Dumping van drugsafval (vaak in de natuur) betekent grote schade voor het milieu en het opruimen ervan kost twee tot drie miljoen euro per jaar. Reden genoeg voor het Openbaar Ministerie de schouders te gaan zetten onder de opsporing van drugslabs en illegale afvaldumpingen. Daarvoor heeft het de bevolking nodig, enerzijds om productie- en dump-plekken te lokaliseren (de anijsachtige geur is kenmerkend voor XTC), anderzijds om dit bij het juiste meldpunt te melden. Voor- en nametingen zijn er niet uitgevoerd, concrete doelen zijn evenmin geformuleerd. Het primaire doel was het onderwerp op de agenda te krijgen - bewustwording creëren dus - om zo de opsporingskans te vergroten.
Strategie
Aan de ene kant doet de overheid een toenemend...