Samenvatting
Titel
Survival of the Fitness - Sportscholen open voordat het te laat is.
Uitdaging
Door corona moesten alle 4000 sportscholen in Nederland hun deuren sluiten. Ruim 3 miljoen Nederlanders konden niet meer naar de sportschool en 50% van de ondernemers stond op omvallen (NL Actief). Een situatie die razendsnel om actie vroeg.
Inzicht
Sport is een van de belangrijkste manieren om fit te blijven ook voor weerbaarheid vs. corona. Elke dag dat de sportscholen gesloten zijn, heeft gevolgen voor de branche en voor de fysieke en mentale weerbaarheid van Nederland.
Idee
Zoveel mogelijk mensen in een actieve lobby mobiliseren (maatschappij, ondernemers, specialisten, etc.) om de overheid ervan te overtuigen met de boodschap: sportscholen zijn onderdeel van de oplossing en niet van het probleem.
Resultaat
Sportscholen zijn 2 maanden eerder open gegaan dan aanvankelijk werd aangekondigd. 3,2 miljoen Nederlanders konden weer bij hun sportschool terecht en 3900 ondernemers konden weer aan hun toekomst gaan bouwen.
De koers van marktleider Basic-Fit stijgt explosief en komt uiteindelijk uit op +14%.
Waarom Effie-waardig
We hebben ons in 2,5 week tijd van slachtoffer van corona in de rol van media regisseur gemanoeuvreerd door real time als een geïntegreerd team holistisch te denken en doen: hoe de overheid te bewegen de sportscholen twee maanden eerder te openen. De overheid zag ons niet langer als een probleem maar als een terecht onderdeel van de oplossing.
Daarmee hebben we enerzijds het failliet van clubs voorkomen, anderzijds heeft deze aanpak Nederland de kans gegeven fysiek en mentaal weerbaarder te blijven, voor veel mensen cruciaal in deze tijd.
Juryrapport
Ambitie
De sportschoolbranche is met 4.000 clubs, 3.900 ondernemers en meer dan drie miljoen leden de grootste sportsector van Nederland. Naast de fysieke rol bekleden sportscholen ook een belangrijke sociale functie als ontmoetingsplaats. Daar ging rigoureus een streep door, half maart 2020, toen de regering besloot alle sportscholen te sluiten. Na aanvankelijk optimisme over een spoedige heropening werd in Den Haag bepaald dat de sluiting tot 1 september zou duren. Een half jaar dicht, dat zou volgens branchevereniging NL Actief rampzalig zijn voor zowel klanten als ondernemers. NL Actief wilde zo snel mogelijk de sportscholen weer open krijgen, dat werd het primaire doel van de campagne. De communicatiedoelen ‘dienden’ deze ambitie: aantonen dat de sportscholen een deel van de oplossing zijn (beweging verhoogt weerbaarheid) en zo ook sportschoolhouders laten zien dat de branchevereniging alles op alles zet. Helaas geen enkele vorm van kwantificering of benchmarking.
Strategie
Da...