Terug naar cases overzicht

Steenrijk maar geldarm. Van stenen naar saldo met de overwaarde hypotheek van ABN AMRO.

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2020

Effie_20_Steenrijk maar geldarm.jpg
Effie_20_Steenrijk maar geldarm.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

ABN AMRO

Bureau

N=5
Storm Digital
Zandbeek
Mediacom
De Haaien

Samenvatting

Titel

Steenrijk maar geldarm.
Van stenen naar saldo met de Overwaarde Hypotheek van ABN AMRO.

Uitdaging

Hardnekkig wantrouwen en mentale barrières zijn groot, waardoor de doelgroep ‘opeetproducten’ niet overweegt. Hoe kan ABN AMRO het vertrouwen winnen van een oudere doelgroep die sober en behoudend is met geld?

InziCht

De doelgroep leeft onterecht in de veronderstelling dat je overwaarde alleen kunt opnemen, door het huis te verkopen. Maar dat wil men pertinent niet, want het huis is een dierbaar, emotioneel bezit.

Idee

We draaien de grootste barrière om: níet verkopen. We emotioneren de betekenis van het huis en creëren zo verbinding. Daardoor kunnen we praten over overwaarde opnemen op een manier die veilig voelt.

Resultaat

De jaardoelstelling (apr-dec) van 1.000 verkochte hypotheken -  gebaseerd op de verkoop van marktleider Rabobank - wordt al na 3 maanden behaald. Het resultaat van heel 2019 ligt met 3.977 bijna 400% boven doelstelling.

Waarom Effie-waardig?

Veel gepensioneerden hebben vermogen dat vastzit in hun huis, terwijl extra financiële ruimte welkom is. Ze denken dat het niet mogelijk is dat vermogen te benutten, zonder hun dierbare huis te verkopen. Met de Overwaarde Hypotheek kun je overwaarde verzilveren, zonder extra maandlasten! Maar de argwaan jegens banken en ‘opeetproducten’ is hardnekkig. Evenals de overtuiging dat verkopen de enige manier is. We hebben het vertrouwen van een behoudende doelgroep gewonnen en duidelijk gemaakt dat het echt mogelijk is om van stenen naar saldo te gaan, zonder je huis te verkopen.

Effie_20_Steenrijk maar geldarm.jpg

Juryrapport

Ambitie

De geschatte overwaarde die gepensioneerde huizenbezitters in hun huis hebben zitten, is gemiddeld 191.000 euro. Tegelijkertijd stijgt de behoefte aan financiële armslag, onder meer omdat gepensioneerden langer thuis (moeten) blijven wonen. Na de financiële crisis in 2008 zijn de mogelijkheden om deze overwaarde te verzilveren versoberd, met als gevolg dat het aantal ‘opeet-producten’ (vreselijk woord) op de markt gering was en onder een slecht imago gebukt ging. ABN AMRO heeft in april 2019 de Overwaarde Hypotheek geïntroduceerd, maar zag zich geconfronteerd met een aantal forse barrières: laag vertrouwen in banken, zwakke positie bij AOW’ers, ouderen zijn behoudend met geld, gebrek aan onderscheid in product. Om die reden werd een voorzichtige marketingdoelstelling geformuleerd: 1.000 afgesloten Overwaarde Hypotheken in twee maanden. De communicatiedoelstellingen richtten zich op bekendheid van de propositie, waardering voor de campagne en conversie naar landingspagina en...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland