Samenvatting
Titel
Smoorverliefd
Uitdaging
Driekwart van de jongeren op de fiets is afgeleid door hun telefoon wat leidt tot veel ongelukken. Maar hoe bereik je jongeren die het gebruiken van hun telefoon op de fiets niet als probleem zien? En hoe zorg je ervoor dat ze deze boodschap over veiligheid omarmen in plaats van verwerpen?
Inzicht
Door het onderwerp tot leven te brengen vanuit de meest populaire pop-cultuur van jongeren (Nederlandse hip-hop) en een emotioneel en herkenbaar moment te creeeren op basis van echte verhalen van leeftijdsgenoten. Verteld door een rolmodel waar ze naar willen luisteren.
Idee
Dit leidde tot een track en videoclip in samenwerking met Snelle. Gebaseerd op echte verhalen, te zien in een korte docu. Met handelingsperspectief van een app die je helpt mobielvrij te fietsen en waarmee je kans maakte op een schooloptreden van Snelle.
Resultaat
De content was trending #1 YouTube video (12 mio+ views) en nummer 1 hit. Er waren 21.000 app downloads (doel = 10.000). Ruim 50% doelgroep is bekend met campagne, 50% belooft hun telefoon nooit meer te gaan gebruiken en Interpolis' merkbekendheid verdubbelt van 5% naar 11% onder jongeren.
Waarom Effie-waardig
Een impacvtolle next-level samenwerking tussen merk en artiest om een maatschappelijk probleem onder tieners aan te pakken. Een extreem moeilijk te bereiken doelgroep waarvoor het merk zich in eerste instantie moet durven wegcijferen (zoals geen gebruik van logo in videoclip). En daarbij de kracht van een geloofwaardige artiest als verhalenverteller voorop stelt. Een campagne die het onderwerp zowel onder jongeren als hun ouders volledig top of mind maakt en daarnaast een slimme digitale oplossing biedt in de vorm van een app die jongeren beloont om mobielvrij te fietsen. Een app, waarvan de versie die Interpolis voor automobilisten maakten, tot 20% minder schade (=ongelukken) leidde.
Juryrapport
Ambitie
Interpolis manifesteert zich al jaren op het domein verkeersveiligheid. De campagnes rondom de AutoModus app richtten zich op het gevaar van telefoongebruik tijdens het autorijden. In de campagne Smoorverliefd zijn fietsende tieners (14-17 jaar) de doelgroep. Daarvan zijn er circa 800.000 in Nederland. Ruim driekwart van deze jongeren gebruikt de telefoon op de fiets en fietst daardoor langzamer, heeft minder oog voor het verkeer en vertoont vaker onveilig gedrag. Hoewel onderzoek aantoont dat jongeren dat zelf niet als een probleem zien, leidt het tot veel ongelukken. Interpolis wilde daar verandering in brengen door de downloads en het gebruik van de app PhoNo, die speciaal voor fietsers is ontwikkeld, te verhogen. De doelstelling werd voorzichtig gesteld op 10.000 downloads en op de uitgesproken intentie tot gedragsverandering bij 10% van de totale doelgroep. Maar hoe krijg je tieners zover dat ze een boodschap over veiligheid omarmen?
Strategie
Op basis van de scherpe...