Samenvatting
Titel
SlaJeSlag scoort! Puur met communicatie.
Uitdaging
Talpa lanceert SlaJeSlag. Een veilingsite die niets méér biedt - alleen maar minder - dan grote zus VakantieVeilingen. Om aanvullende groei te realiseren, is een scherpe positionering cruciaal. Maar hoe doe je dat zonder concreet productonderscheid?
Inzicht
We prikkelen de scoringsdrang van 'de man' en vergroten het herkenbare inzicht dat als je 'wint', het leven je toelacht en weer nieuw succes aantrekt. Zo tweaken we de kick van het 'winnen van een veiling' en boren een nieuwe doelgroep aan.
Idee
'Scoren begint op SlaJeSlag' vormt de rode draad van de tikkie surrealistische campagne. Met de activerende pay-off en content bouwen we snel en effectief aan naamsbekendheid én krijgen we mannen in beweging.
Resultaat
De resultaten overtreffen alle verwachtingen.
Registraties en marge plussen flink boven target. Registraties zelfs +54%. De missie nieuwe groei bij mannen aan te boren is overduidelijk geslaagd. Na slechts 7 maanden is SlajeSlag al bij 40% van de mannen bekend.
Waarom Effie-waardig
De lancering van SlaJeSlag is een schoolvoorbeeld van hoe je puur en alleen met marketingcommunicatie een merk scherp positioneert, zonder concreet productonderscheid. Binnen slechts een ruim half jaar realiseren we substantiële nieuwe groei en brengen we een nieuwe doelgroep mannen in beweging. De campagne legt een stevige basis onder SlaJeSlag en haar belangrijke strategische rol in het merkportfolio. Zonder vlaggenschip VakantieVeilingen in de wielen te rijden, sorteren we voor op een succesvolle toekomst. SlaJeSlag scoort! Puur met communicatie.
Juryrapport
Ambitie
Een relatief nieuwe markt: de online veilingmarkt waar consumenten tegen elkaar opbieden. Talpa e-commerce heeft de grootste en bekendste veilingsite van Nederland in haar portfolio: VakantieVeilingen. De concurrentie wordt onder meer gevormd door sites als Koopjedeal, socialDeal en Catawiki. Talpa e-commerce wilde verder groeien en startte met een nieuwe veilingsite SlaJeSlag, met als primaire doelgroep mannen (VakantieVeilingen trekt voor 60% vrouwen). Talpa e-commerce wilde SlaJeSlag een stevige eigen basis geven binnen het totale merkportfolio. Concreet: 80.000 registraties in 8 maanden, waarvan minimaal 50% nieuwe aanwas voor het Talpa-netwerk moest zijn. Om dat te bereiken moest communicatie de geholpen bekendheid van 0 naar 25% brengen om zo vooral mannen aan te zetten zich te registreren. Geholpen bekendheid? Is dat niet een beetje een zwaktebod, waarom geen doelstelling op spontane bekendheid?
Strategie
Consumenten bezoeken deal-sites vooral vanuit een functionele...