Terug naar cases overzicht

Radio 10: Met stip in de top 3

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2019

Effie_19_Radio 10 - et stip in de top 3.png
Effie_19_Radio 10 - et stip in de top 3.png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Radio 10

Bureau

Joe Public Take-Away Advertisement
Wavemaker

Samenvatting

Titel

Radio 10: Met stip in de top 3

Uitdaging

Radio 10 had al jaren haar programmering veranderd van golden oldies naar tijdloze hits en humor. Maar de grote doorbraak bleef uit.

Inzicht

Er is een structurele trend richting meer natuurlijke producten en de naam 'De Tuinen' wekt associaties op van natuurlijkheid.

Idee

Dat verandert dankzij een campagnestrategie waarin muziekbeleving – van zowel luisteraars als dj’s- centraal staat.

Resultaat

Vanaf dat moment slaagt Radio 10 er wel in om het grote publiek aan te spreken. Met een share-of-voice van slechts 15% zorgt dit voor opmerkelijke verjonging van deze voormalige ouderenzender. En voor een ongekende stijging van het marktaandeel: een verdubbeling in 2 jaar tijd. Radio 10 dendert met stip de top-3 binnen!

Effie_19_Radio 10 - et stip in de top 3.png

Juryrapport

Ambitie

Radio 10, eigendom van Talpa Network, besloot in 2017 dat het tijd was om de niche die het bediende te verlaten en een campagne te starten om het imago van de seniorenzender om te vormen naar een vrolijke feel good-zender voor jong en oud. Maar voor jongere generaties was Radio 10 een vrijwel onbekend radiostation en juist in de groep 20-49 jaar zou qua marktaandeel de meeste winst te behalen zijn. Dat marktaandeel in die doelgroep was in 2017 bij de start van de campagne 5,7% (tegen Radio 538 19,2%, Qmusic 14,6% en Radio2 10,6%). Concrete doelstelling was om naar 8,6% te groeien (= 50% stijging) in drie jaar tijd. Stevige campagnedoelstellingen werden daarnaast gezet: spontane merkbekendheid minimaal 30%, opvallendheid minimaal 10% en propositiebekendheid 50%.

Strategie

Bij de brede massa van radioluisteraars bestaat een ongecompliceerde liefde voor grote hits die een goed gevoel geven. Dit kerninzicht staat aan de basis van de sterke strategie waarin juist die...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland