Samenvatting
Titel
Vandaag al een Ommetje gemaakt?
Uitdaging
We weten dat bewegen, zeker tijdens corona, essentieel is voor fysieke en hersengezondheid. Maar hoe krijg je mensen structureel, dagelijks minimaal 20 minuten in beweging? Dat is de grote uitdaging.
Inzicht
We zitten gemiddeld 9 uur per dag. Dat is slechter dan roken en kost de samenleving veel geld. Dagelijks 20 min. wandelen geeft direct resultaat, is voor velen haalbaar en goed voor de (hersen)gezondheid.
Idee
De Ommetje campagne stimuleert mensen ten tijde van COVID-19 dagelijks te wandelen. Met een app als disciplinair hulpmiddel, waardoor kennis daadwerkelijk kan worden omgezet in gedragsverandering.
Resultaat
Het target van 25k installs is met 105k ruim overtroffen. 15% bewoog te weinig en haalt door Ommetje de beweegnorm. 37% wandelde nooit, maar heeft van wandelen nu een dagelijkse vaste gewoonte gemaakt.
Waarom Effie-waardig
Tijdens corona bewegen we nóg minder dan we al deden. Terwijl dagelijks minimaal 20 minuten wandelen stress, angst- en depressieve klachten vermindert en weerstandverhogend werkt. Dus we móeten dagelijks aan de wandel. Daarom ontwikkelde De Hersenstichting de gedragsveranderende campagne ‘Ommetje’. Belangrijkste opbrengst: ruim 105.000 mensen zijn in korte tijd gaan wandelen. Vier keer meer dan target. Maar liefst 37% daarvan wandelt nu dagelijks. Kortom: Ommetje is bewezen succesvol in het daadwerkelijk in actie krijgen van mensen die moeite hebben om voldoende te bewegen. En dat met relatief weinig mediabudget.
Juryrapport
Ambitie
Inactiviteit is een groot probleem in onze huidige samenleving. Dat vergroot niet alleen de kans op fysieke problemen, het is ook voor onze hersens nadelig. Een mens zit gemiddeld bijna negen uur per dag. Niet erg, mits er ook maar minimaal 20 minuten per dag bewogen wordt. Wandelen vermindert stress, angst en depressieve klachten, en verhoogt de weerstand. Was inactiviteit vóór de corona-crisis al een maatschappelijk probleem, de lockdown (thuis blijven) verergerde het nog eens extra. Voor de Hersenstichting was dit dus een uitgelezen moment om aandacht te vragen voor deze ongezonde leefstijl, door preventief en proactief bij te dragen aan meer (hersen)gezondheid. De stichting wilde zoveel mogelijk mensen aan de wandel krijgen. Concreet: 25.000 mensen moesten de ‘Ommetje-app’ downloaden, minimaal 10.000 daarvan daadwerkelijk 20 minuten per dag gaan bewegen, als nieuwe gewoonte. Helaas geen onderbouwing van deze doelen: wie wilde de stichting precies bereiken?
Strategie
Dat...