Samenvatting
Titel
Omapost: “Een kaartje maakt het verschil, juist nu.”
Uitdaging
Door Covid-19 werden verpleeghuizen gesloten voor bezoekers, waardoor ouderen in een moeilijke tijd nog meer dreigden te vereenzamen
Inzicht
Toegenomen sociale cohesie in Nederland bood een uitgelezen kans om op dit positieve sentiment in te spelen door middel van gewaagde uitingen.
Idee
Met de slogan ‘Bezorg je oma geen corona, maar een kaartje’ werd geprobeerd om een viraal effect te creëren, om later met betaalde campagnes van de toegenomen bekendheid te profiteren.
Resultaat
Er zijn 57.585 ouderen die een kaartje in voor hun zware tijden hebben ontvangen. Daarnaast zijn er 2.520 contacten gelegd om de eenzaamheid op lange termijn te bestrijden.
Waarom Effie-waardig
In een zware en uitdagende periode is er razendsnel op ontwikkelingen in de maatschappij ingesprongen met resultaten die alle verwachtingen overtroffen.
Juryrapport
Ambitie
Eenzaamheid onder ouderen is een groot probleem. In 2019 voelde 33% van de 75-plussers zich enigszins eenzaam (CBS), 500.000 van hen voelden zich zelfs sterk eenzaam. Door de lockdown kregen vooral ouderen nog veel meer voor de kiezen: zij waren extra kwetsbaar door covid-19, verpleeghuizen werden afgesloten, bezoek was lange tijd niet mogelijk. In die context kwam Omapost in actie. Omapost is opgericht door Wilbert van de Kamp, een enthousiaste en ondernemende kleinzoon van een oma die dreigde te vereenzamen. Vanuit die gedachte groeide een initiatief om zoveel mogelijk ouderen aan sociale contacten via de post te helpen om zo de eenzaamheid wat te verzachten. Daartoe wilde Omapost aandacht vragen voor het probleem, de naamsbekendheid van Omapost vergroten en een jongere doelgroep tot actie aanzetten: kaartjes versturen, opa’s en oma’s opgeven die een kaartje verdienden en een oudere ‘adopteren’ om blijvend contact mee te onderhouden.
Strategie
Het inzicht dat ten...