Samenvatting
Titel
Het UNO Speelkwartier speeltoestel voorkomt eenzaamheid op het schoolplein door kinderen spelenderwijs met elkaar te verbinden zonder dat zij hoeven te vragen of ze mee mogen doen.
Uitdaging
Ontwikkel een sociale brand awareness campagne die aan een groot publiek laat zien dat UNO een liefdevol, speels merk is dat kinderen van 6 – 11 jaar met elkaar verbindt.
InziCht
Na onderzoek bleek dat eenzaamheid onder kinderen een onderbelicht probleem is in Nederland en dat maar liefst 1 op de 10 kinderen eenzaam is en daar op latere leeftijd last van krijgt.
Idee
Een speeltoestel voor op het schoolplein dat ervoor zorgt dat kinderen niet meer alleen hoeven te spelen tijdens het speelkwartier omdat zijn niet meer hoeven te vragen of ze mee mogen spelen.
Resultaat
Een werkende oplossing voor eenzaamheid op het schoolplein en landelijke aandacht voor dit onderbelichte probleem en de oplossing van UNO bij een groot publiek.
Waarom Effie-waardig?
Dit innovatieve speeltoestel is i.s.m. met leerlingen en leraren van de basisschool gemaakt en biedt als eerste speeltoestel ter wereld, op een leuke en speelse wijze, een oplossing voor eenzaamheid op het schoolplein. Deze sociale content campagne bewijst dat social media om sociale boodschappen en content vraagt en dat zingevende marketingprojecten de campagnes van de toekomst zijn. Het laat zien dat een merk met behulp van een zingevende campagne haar merkbelofte kan waarmaken en tegelijkertijd de wereld kan verbeteren met een beter eindresultaat voor het merk en de maatschappij.
Juryrapport
Ambitie
Eenzaamheid is een groeiend probleem in de samenleving. Niet alleen bij ouderen, ongeveer één op de tien kinderen voelt zich ook aanhoudend eenzaam. En eenzame kinderen worden vaak eenzame volwassenen. Sociale contacten zijn belangrijk, zeker voor kinderen in hun ontwikkeling. Om daar iets aan te doen, ontwikkelde UNO een speeltoestel voor op het schoolplein - de favoriete speelplek van jonge kinderen. Het toestel bevat een grote database van spellen die vaak op het schoolplein worden gespeeld en helpt zo om kinderen die aan de zijlijn staan in het spel te betrekken. Door aan de knop te draaien van dit UNO Speelkwartier speeltoestel, dat in samenwerking met leerlingen en leraren van een basisschool is gemaakt, krijgen kinderen een spel voorgeschoteld dat ze samen kunnen spelen. UNO wilde in een campagne dit speeltoestel tonen en aandacht vragen voor het onderbelichte probleem van de eenzaamheid. Geen communicatiedoelstellingen, de campagne werd vooral gedragen door een...